loading...
دانلود تحقیق و مقاله
محمد غفوری تبار بازدید : 155 سه شنبه 26 مرداد 1395 نظرات (0)

چک و سفته

چک و سفته دسته: فقه و حقوق اسلامی
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 23 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 26

چک به معنی برگهٔ تاریخ‌دار و دارای ارزش مالی است که معمولاً برای خرید در حال و پرداخت در آینده استفاده می‌شود صاحب چک پس از نوشتن مبلغ ارزش آن و تاریخ موردنظر برای وصول، چک را امضا می‌کند

قیمت فایل فقط 5,000 تومان

خرید

چک و سفته


منابع

 

این نوشتار درباره چک در اقتصاد است.

 

چک به معنی برگهٔ تاریخ‌دار و دارای ارزش مالی است که معمولاً برای خرید در حال و پرداخت در آینده استفاده می‌شود. صاحب چک پس از نوشتن مبلغ ارزش آن و تاریخ موردنظر برای وصول، چک را امضا می‌کند. در تاریخ ذکر شده - تاریخ سررسید - فردی که چک را دریافت کرده است به بانک مراجعه می‌کند و مقدار وجه مشخص شده را از حساب جاری فرد صادر کننده دریافت می‌کند.

 

طبق قانون چک در ایران، شخص باید در زمان نوشتن چک به اندازهٔ مبلغ مندرج در آن در حساب خود وجه نقد، اعتبار و یا پشتوانهٔ قابل تبدیل به وجه نقد داشته باشد. تفاوت چک با کارت‌های اعتباری هم در همین است.

 

البته امروزه این قانون معمولاً در مبادلات پولی‌ای که بوسیلهٔ چک انجام می‌شود، رعایت نمی‌گردد و در نتیجه در چند سال اخیر تعداد افرادی که بدلیل چک برگشتی - یعنی چکی که در تاریخ مشخص شده، مقدار وجه وعده داده شده را تأمین نکند - به زندان می‌افتند رو به افزایش گذاشته است.

 

بخش‌های یک چک

 

بخش‌های زیر در یک برگ چک وجود دارند که بعضی از آنها جاهای خالی تعبیه شده‌ای هستند که باید توسط نویسنده پر شود :

 

  • شمارهٔ مسلسل چک: که شماره‌ای است که هنگام چاپ شدن برای هر برگ چک بطور یگانه و بدون تکرار است و بر روی آن ثبت می‌شود.
  • شمارهٔ حساب جاری: شمارهٔ حساب بانکی‌ای که وجه معین شده از آن حساب پرداخت خواهد شد. این شماره معمولاً به همراه نام صاحب حساب معمولاً روی تمام برگه‌های یک دفترچهٔ چک چاپ یا مُهر می‌شود.
  • تاریخ پرداخت: تاریخی که موعد پرداخت وجه مشخص شده است. طبق قانون چک این تاریخ باید به حروف نوشته شود.
  • گیرندهٔ چک: نام فردی که می‌تواند وجه مشخص شده را در تاریخ مشخص شده دریافت کند. معمولاً برای اینکه امکان استفاده‌ٔ چندین باره از یک برگ چک - خرج‌کردن و دست به دست کردن آن - وجود داشته باشد معمولاً از واژه‌ٔ "حامل" یا "آورنده" استفاده می‌شود. در اینصورت هر شخصی می‌تواند وجه چک را دریافت کند.
  • مبلغ چک: که یک بار به حروف در وسط و یک بار به عدد در پایین برگهٔ چک نوشته می‌شود.
  • امضای صاحب حساب: چک بدون امضای صاحب حساب ارزشی ندارد و قابل پرداخت نیست. بعضاً در بنگاههای تجاری که تعدادی از افراد در مسائل مالی آن شریک هستند، حسابهای جاری به نام دو یا چند فرد گشایش می‌یابد. در این حالت تمام افرادی که در قبال آن حساب "حق امضا" دارند باید چک را امضا نمایند.

 

واژه و ترکیبات آن

 

لغت "چک" لغتی پارسی است و از این زبان به زبان‌های دیگر وارد شده‌است.

 

نویسندهٔ چک باید همیشه مبلغ را در آن بنویسد، اما در صورتیکه نوشتن این مبلغ فراموش شود و چک بدون مبلغ، امضا گردد به آن "چک سفید امضا" می‌گویند. چنین چیزی می‌تواند بسیار خطرناک باشد زیرا محدودیتی برای مقداری که ممکن است بعداً در چک نوشته شود، وجود ندارد.

 

در فرهنگ سیاسی غرب، از این عبارت برای اختیارات نامحدود که در ازای یک اتفاق یا رویداد به دست فردی کسب می‌شود، استفاده می‌گردد.

 

چک نوشته ای است که به موجب آن صادرکننده وجوهی را که نزد محال علیه دارد کلا یا بعضا

 

مسترد یا به دیگری واگذار می نماید.( طبق ماده 310 قانون تجارت ایران)

 

شرایط چک معتبر:

 

1- نوشتن مبلغ چک به عدد و حروف بدون هیچ گونه قلم خوردگی

 

2- نوشتن تاریخ صدور چک با تمام حروف در بالا و سمت راست چک

 

3- مشخص بودن گیرنده چک که ممکن است چک در وجه حامل یا شخص معینی صادر شود

 

4- امضاء صاحب چک : چک باید توسط صاحب چک امضاء شود

 

سفته

 

سفته سندی است که به موجب آن امضاء کننده تعهد می کند مبلغی در مو عد معین یا عندالمطالبه

 

در وجه حامل یا شخص معینی و یا به حواله کرد آن شخص کار سازی نماید.( ماده 308 قانون تجارت)

 

شرایط شکلی سفته معتبر:

 

1-نوشتن مبلغ تادیه با تمام حروف وعدد

 

2-مشخص بودن گیرنده سفته

 

3-نوشتن تاریخ پرداخت وجه سفته

 

(سرسید پرداخت سفته ممکن است به رویت یا به وعده از رویت یابه وعده از تاریخ سفته یاروزمعینی باشد.)

 

4-امضاء متعهد سفته

 

کاربرد چک

 

استفاده از چك به عنوان وسیله پرداخت در میان تجار ایرانی و نیز غیر تجار كاملاً رایج است و تقریباً اشتغال به تجارت در اقتصاد ایران بدون داشتن حساب جاری بسیار دشوار است . این سند در روابط تجاری به عنوان یك سند اعتباری هم مورد استفاده قرار می گیرد و علاوه بر وسیله پرداخت نقدی ، جایگزین اسنادی همچون سفته و برات شده است . تجار ایرانی با برات سابقه بیشتری از چك در معاملات تجاری در گذشته دارد نا آشنا هستند و از سفته نیز معمولاً به عنوان وسیله ای جهت تضمین انجام تعهدات مالی استفاده می كنند .

 

كاربرد چك در معاملات اعتباری به صورت صدور چكهای وعده دار جلوه می كند . این در حالی است كه به پیروی از حقوق فرانسه ] 1 ، ص 9 [ در مقررات تجارتی ما برای چك ، برخلاف برات و سفته ، سر رسید و وعده تعریف نشده است و به موجب ماده 313 قانون تجارت : « وجه چك باید به محض ارائه كارسازی شود » . البته با تصویب قانون اصلاح موادی از قانون صدور چك ، مصوب 6/2/1382 ، تاریخ مندی در چك ، سررسید آن تلقی می شود ، زیرا به موجب ماده یك این قانون : « صادر كننده چك باید در تاریخ مندرج در آن معادل مبلغ مذكور در بانك محال علیه وجه نقد داشته باشد » . در ماده دو همان قانون نیز كه یك ماده عنوان ماده 3 مكرر به قانون صدور چك اضافه كرده مقرر شده است كه « چك فقط در تاریخ مندرج در آن یا پس از تاریخ مذكور قابل وصول از بانك خواهد بود » و لذا ماده 313 قانون تجارت و ذیل ماده 311 این قانون را كه مقرر می دارد:  « پرداخت وجه نباید وعده داشته باشد » و به طور ضمنی منسوخ دانست .

 

در گذشته از دارنده چكهای وعده دار حمایت كیفری نمی شد و تصور قانونگذار بر آن بود كه با عدم حمایت كیفری ، صدور چكهای وعده دار متوقف می گردد و چك جایگاه اصلی خود را به عنوان وسیله پرداخت نقدی باز می یابد و به موجب ماده 12 قانون صدور چك ، مصوب 1355 ، چك وعده دار در میان چكهایی نام برده شد كه جنبه كیفری نداشتند . اما در عمل ، نتیجه مورد انتظار حاصل نشد و تنها از آمار چكهای وعده دار كاسته نشد ، كه گاهی صادر كنندگان چك سعی بر اثبات وعده دار بودن آن نزد محاكم داشتند تا بدین وسیله از مسئولیت ناشی از صدور چك پرداخت نشدنی رهایی یابند .

 

این امر قانونگذار را بر آن داشت تا به منظور ممانعت از صدور چكهای وعده دار در « قانون اصلاح موادی از قانون صدور چك ، مصوب تیر ماه 1355 » به سال 1372 ، برای صادر كنندگان چكهای وعده دار كه منتهی به پرداخت نمی شود مجازات تعیین كند . در نتیجه به موج ماده 13 همان قانون ، صادر كننده چك وعده دار در صورت شكایت ذی نفع و عدم پرداخت به تحمل جزای نقدی از یكصد هزار ریال تا ده میلیون ریال یا حبس از شش ماه تا دو سال محكوم می شد .

 

این سیاست كیفری قانونگذار پس از كذشت یك دهه از تصویب قانون اصلاحی صدور چك توفیقی نیافت و درصد بالایی از چكهای صادره همچنان وعده دار بود . صادر كنندگان چك نیز به جهت خفیف تر بودن مجازات صدور چك وعده دار نسبت به چكهای پرداخت نشدنی ، بیشتر تمایل داشتند . با اثبات وعده دار بودن چك ، مجازات كمتری را متحمل شوند . از همین رو در ماده 5 « قانون اصلاح موادی از قانون صدور چك » مصوب 2/6/1382 ناگزیر قانونگذار مجدد ماده 12 قانون صدور چك مصوب 1355 را احیاء كرد و صدور چك وعده دار از صورت كیفری خارج شد .

 

در این مقاله بدون پرداختن به جنبه كیفری چك ، سعی بر آن است تا یكی از مشكلات حقوقی مربوط به این نوع چك در زمینه مسئولیت ظهر نویس مورد مطالعه قرار گیرد . مسئولیت ظهر نویس چك از زمان صدور آن محدود به مواعد خاص قانونی است و این امر در چكهای وعده دار به دلیل نامعلوم بودن تاریخ وافعی صدور چك یا مقدم بودن آن نسبت به تاریخ مندرج در چك ، ابعاد تازه ای می یابد . لذا پس از طرح مسئه و با استناد به قوانین و موازین حقوقی و اصول حاكم بر اسناد تجاری و با اشاره به رویه محاكم ، تلاش می شود برای حمایت از حقوق دارندگان چكهای وعده دار در مراجعه به ظهر نویسان راه حل مناسب پیشنهاد شود .

 


 

چک سفید امضاء و ماهیت حقوقی آن

 


قانونگذار چک را وسیله پرداخت فوری و جایگزین پول قرار داده است تا در معاملات خصوصا داد و ستدهای تجاری نقش تسریع و تسهیل کننده را ایفاء نماید. از اینرو هر اقدام و عاملی که دستیابی به این هدف را با مشکل مواجه یا غیر ممکن سازد منع شده است
از جمله این موارد صدور چک به صورت «سفید امضاء» است. این چک که با امضای صادر کننده تاسیس و واگذار میشود به دلیل عدم قید مبلغ در آن و احتمالا عدم تکمیل دیگر مندرجات و نیز فراهم بودن زمینه سوء‌استفاده بیشتر، نمی‌تواند منظور قانونگذار را تامین و عملی سازد. لذا بموجب ماده 13 اصلاحی قانون صدور چک 1355،‌صدور چک سفید امضاء ممنوع اعلام شده و صادر کننده آن تحت شرایط مقرر قانونی قابل مجازات است. در این مقاله با توجه به اهمیت مساله و ممنوعیت صدور این نوع چک و مجازات مربوط به آن و نیز لزوم ارائه تعریف و شناخت دقیقتر چک سفید امضاء و تمیز و تفکیک آن از چکهای مشابه، به بررسی مختصر موضوع پرداخته شده است. 

 

فهرست

 

چک

 

بخش‌های یک چک

 

واژه و ترکیبات آن

 

شرایط چک معتبر

 

سفته

 

شرایط شکلی سفته معتبر

 

کاربرد چک

 

چک سفید امضاء و ماهیت حقوقی آن

قیمت فایل فقط 5,000 تومان

خرید

برچسب ها : چک و سفته , چک و سفته , پروژه , پژوهش , مقاله , جزوه , تحقیق , دانلود پروژه , دانلود پژوهش , دانلود مقاله , دانلود جزوه , دانلودتحقیق

 

Google

About 533,000 results (0.41 seconds) 

Search Results

تفاوت های سفته و چک - بانکی دات آی آر

banki.ir/akhbar/1.../14973-تفاوت-های-سفته-و-چک

Translate this page

چک و سفته برادران اسمی هستند که معمولا نامشان باهم آورده می شود از محاورات روزانه گرفته تا در بند های مختلف قانون اما تفاوت عمده این دو در چیست؟ به گزارش بانکی دات ...

تفاوت چک و سفته _ وکیل امور قراردادها

iran-gharardad.com/the-difference-between-czech-and...

Translate this page

چک و سفته دو سند تجاری است که در روابط تجاری و شغلی مردم نقش مهمی دارد. تفاوت و مقایسه و فرق این دو سند همیشه مورد سوال است. ما در این مقاله برخی از مهم ترین و ...

قانون سفته

www.ejoo.ir/services/law/ghanoon-safte

Translate this page

اگر چه سفته حالا دیگر با ظهور چک ، جایگاه اولیه خود را از دست داده است ، اما هنوز دارای اعتبار و پشتوانه قانونی بالایی است و اگر مطابق قانون تنظیم شده باشد، دارنده آن از ...

چک، سفته - مشاوره حقوقی با وکیل دادگستری تهران

www.shamslawyers.com/چک،-سفته

Translate this page

چک، سفته. چک از دید کلی امروزه كمتر كسی است كه با چك و امور بانكی سر و كار نداشته باشد . رواج روزافزون استفاده از چك و از طرف دیگر آشنایی نداشتن با قوانین و ...

Images for ‫چک و سفته <‬‎Report images

Image result for ‫چک و سفته <‬‎

Image result for ‫چک و سفته <‬‎

Image result for ‫چک و سفته <‬‎

Image result for ‫چک و سفته <‬‎

More images for چک و سفته <

تفاوت چک با سفته

www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=208299

Translate this page

May 12, 2012 - زمانی که چک به صورت صحیح و مطابق با قانون صادر گردد و صادر کننده آن مسجل گردد و دلیلی خلاف آن خدشه ای بر اعتبار آن وارد ننماید ، در اصطلاح حقوق ...

چک بهتر است یا سفته - عدالت نو - حمید رضا کاکاوند وکیل پایه یک داد ...

www.edalateno.com/.../125-چک-بهتر-است-یا-سفته.h...

Translate this page

بسمه تعالی. چک بهتر است یا سفته. بسیاری از مردم می پرسند برای دریافت ضمانت کاری یا پرداخت وجه از بدهکار ، از وی چه وثیقه ای دریافت نماییم آیا چک بهتر می ...

چک یا سفته کدامیک - ايه يک دادگستري...سيد مطهر علوي وکيل پ - blogfa ...

alavim.blogfa.com/post-35.aspx

Translate this page

وكيل پايه يك - چک یا سفته کدامیک ؟ - مشاوره رايگان در كليه امور قضايي.

اعتبار چك بيشتره يا سفته؟ | انجمنهای پرشین تولز

forum.persiantools.com › ... › کار و سرمایه و تجارت

Translate this page

Sep 18, 2007 - 20 posts - ‎9 authors

من قراه يه مقدار پول بدم كسي باهاش كار كنه و سودش رو تقسيم كنيم، براي ضمانت هم چك يا سفته ميده! كدوم رو ازش بگيرم بهتره؟ اگر يه وقت بعدا مشكلي ...

فرق چک و سفته - هم میهن

www.hammihan.com/answer/40357

Translate this page

حیدر صالح : سفته جنبه حقوقی دارد و جهت تضمین حسن انجام کار مناسبتر است و صول آن توقیف امول فردی را در بر دارد. اما چک جهت داد وستد تعریف شده یا تاریخ روز ...

فرق چك با سفته - تازه های حسابداری

www.accpress.com/news/tag/فرق-چك-با-سفته/

Translate this page

برچسب ها: برات, برات چیست, برگشت چک, برگشت سفته, تفاوت چك باسفته, تفاوت های سفته و چک, چك و سفته, چک, سفته, فرق چك با سفته, فرق چك و سفته, ...

وکالت آن لاین - تفاوت چک و سفته - سایت وکیل | وکالت

www.vekalatonline.ir/articles/.../تفاوت-چک-و-سفته/

Translate this page

Feb 14, 2016 - چک و سفته دو سند تجاری است که در روابط تجاری و شغلی مردم نقش مهمی دارد. تفاوت و مقایسه و فرق این دو سند همیشه مورد سوال است. ما در این مقاله برخی ...

تفاوت چک با سفته - بانک نمونه

www.bnmi.ir/index.php?option...

Translate this page

زمانی که چک به صورت صحیح و مطابق با قانون صادر گردد و صادر کننده آن مسجل گردد و دلیلی خلاف آن خدشه ای بر اعتبار آن وارد ننماید ، در اصطلاح حقوق دانان چک کیفری ...

از سفته چه میدانید ؟ - مجله اینترنتی قانون

www.iranprisons.ir › چک

Translate this page

Dec 27, 2014 - پشت نويسي سفته مانند چک براي انتقال سفته به ديگري يا وصول وجه آن است. اگر پشت نويسي براي انتقال باشد ، دارنده جديد سفته داراي تمام حقوق ...

[PDF]ﺟﺪﯾﺪ ﻣﺘﻦ ﮐﺎﻣﻞ ﻗﺎﻧﻮن ﭼﮏ

www.kum...

Translate this pageKermanshah University of Medical Sciences

در ﺻﻮرﺗﯽ ﮐﻪ دارﻧﺪه ﭼـﮏ ﺟﺒـﺮان ﺧـﺴﺎرت و ﻫﺰﯾﻨـﻪ ﻫـﺎی ﻣﺰﺑـﻮر را ﭘـﺲ از ﺻـﺪور ﺣﮑـﻢ ..... ﺳﻔﺘﻪ. ) و ﭼﮏ. ﻓﺼﻞ اول. -. ﺑﺮات. ﻣﺒﺤﺚ اول. -. ﺻﻮرت ﺑﺮات. ﻣﺎده. 223. ﺑﺮات ﻋﻼوه ﺑﺮ اﻣﻀﺎ ﯾﺎ ﻣﻬﺮ ﺑﺮات دﻫﻨﺪه ﺑﺎﯾﺪ ...

سفته چیه؟؟؟!!! - کلوب

www.cloob.com/timeline/answer_11090_787340

Translate this page

Jan 29, 2008 - اطلاعات بیشتر : سلام دوستان فرض كنید من هیچی از سفته نمیدونم روشنم كنید و برام بگین چه تفاوتی از لحاظ آثار و تضمینات نسبت به چك داره لطفا ...

[PDF]تفاوت سفته و چک

parmisit.com/.../66_f7494440fdcf16512f677d34b52b...

Translate this page

www.parmisit.com. تفاوت. سفته و چک. 2. ﭼﮏ و ﺳﻔﺘﻪ ﺑﺮادران اﺳﻤﯽ ھﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﻣﻌﻤﻮﻻ ﻧﺎﻣﺸﺎن ﺑﺎھﻢ آورده ﻣﯽ ﺷﻮد از ﻣﺤﺎورات روزاﻧﻪ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺗﺎ در ﺑﻨﺪ ھﺎى. ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻗﺎﻧﻮن اﻣﺎ ﺗﻔﺎوت ﻋﻤﺪه اﯾﻦ دو در ﭼﯿﺴﺖ؟

تفاوت چک و سفته - BlogyLaw

www.blogylaw.com › ... › عمومی › پرسش و پاسخ

Translate this page

Jul 23, 2013 - 6 posts - ‎3 authors

بسمه تعالی : یکی از تفاوت های بین چک با سفته در رابطه با وصف کیفری بودن چک می باشد البته به شرطی که شرایط مقرر در قانون جدید چک صدور ...

چک و سفته - وکیل پایه یک دادگستری - هدی فرخی

www.farrokhilawyer.com/مطالب-مفید/.../چک-و-سفته

Translate this page

Jul 21, 2015 - چک، سفته چک از دید کلی امروزه کمتر کسی است که با چک و امور بانکی سر و کار نداشته باشد . رواج روزافزون استفاده از چک و از طرف دیگر آشنایی ...

اعتبار چک و سفته - كانون گفتگوی قرآنی

www.askquran.ir › ... › سایر مباحث

Translate this page

May 28, 2008 - سوال اول من در مورد اعتبار حقوقی چک و سفته هست. از این منظر که فرضا برای ضمانت معامله ای شراکتی و یا پولی که به عنوان قرض یا مضاربه به طرف ...

چک و سفته؛ از مسایل حقوقی تا کاربردهایی که نمی‌دانیم - افکارنیوز

www.afkarnews.ir/.../171898-چک-سفته-از-مسایل-حقو...

Translate this page

Dec 8, 2012 - لازم است هر یک از اسناد تجاری اعتبار شایسته خود را بیابد و برای سفته ضمانت اجرای بهتری در نظر گرفته شود تا افراد برای هر معامله‌ای از چک ...

اطلاعات بانکی پیرامون چک و سفته - بولتن نیوز

www.bultannews.com › اقتصادی › بانک و بیمه

Translate this page

Mar 11, 2016 - اطلاعات بانکی پیرامون چک و سفته. خدمت تأیید چک چیست ؟ تأیید چک, خدمتی است که بسیاری از بانک ها در سامانه اینترنت بانک و همراه بانک خود به ...

آغاز پرداخت وام ۲۵ و ۱۰ میلیونی خودرو و کالا با چک و سفته - خبرگزاری مهر ...

www.mehrnews.com/.../آغاز-پرداخ...

Translate this pageMehr News Agency

Nov 6, 2015 - بانک مرکزی و وزارت صنعت با صدور اطلاعیه مشترکی، آغاز اجرای طرح خرید کالا و خودروی ایرانی با چک و سفته و بدون نیاز به مراجعه به شعب بانکها را ...

بازخوانی مقررات قانونی درباره برات، سفته و چک - خبرگزاری میزان

www.mizanonline.ir/.../بازخوانی-مقررات-قانونی-دربا...

Translate this page

اسناد تجاری، به معنی عام، به تمامی اسنادی گفته می‌شود که بازرگانان در روابط تجاری استفاده می‌کنند و علاوه بر برات، سفته و چک، اسنادی مانند قبض انبار، اسناد در وجه ...

چک و سفته - مشاوره حقوقی رایگان

edalatyab.ir/check/

Translate this page

چگونگی پیگیری چک های پرداخت نشده ، سوالات حقوقی چک و سفته ، چک برگشتی ، چک بی محل.

چک بهتر است یا سفته؟ - مشرق

www.mashreghnews.ir/fa/.../چک-بهتر-است-یا-سفته

Translate this page

Jul 23, 2016 - چک بهتر است یا سفته؟ این سوالی است که دائما از وکلا پرسیده می‌شود.

موسسه حسابداری نوین تراز تبریز - تفاوتهای چک سفته و برات

abedi5.blogfa.com/post/43

Translate this page

با وجود اینکه چک سفته و برات هر سه از اسناد تجاری هستند هرکدام دارای ویژگی های خود را دارند. چک : صادر کننده چک باید وجه مورد نظر را نزد بانک سپرده باشد تا بتواند ...

استفتائات - احکام چک و سفته - khamenei.ir

farsi.khamenei.ir/treatise-content?id=170

Translate this page

س 1950: معامله چک و سفته مدت دار به‌صورت نقد به قیمتی کمتر از مبلغ آن که امروزه ... ج: فروش چک مدت دار به دیگری به کمتر یا بیشتر از مبلغ مندرج در چک جایز است و ...

10 نکته از چک،سفته و برات: - ثبت فردا - ثبت شرکت

sabtefarda.com › ... › مشاوره حقوقی چک

Translate this page

۱۰ نکته از چک،سفته و برات: ۱-چک در حکم سند الزم الاجراست=پس برای چک صدور اجراییه پیش بینی شده است. ۲-شخصی که چک را صادر می کند،باید در تاریخ مندرج در ...

خرید و فروش چک و سفته، چه حکمی دارد؟ - گنجینه پاسخ‌ها - اسلام کوئست ...

www.islamquest.net › ... › فقه و احکام › احکام مالی

Translate this page

نظر اکثر مراجع تقلید در این‌ باره آن است که، اگر چک و سفته حقیقی بوده (صوری نباشد) و فروشنده، مبلغ چک یا سفته را از صادر کننده آن، طلبکار باشد، فروش آن (به ...

موسسه مالی و اعتباری فردوسی - چک بهتر است یا سفته

www.febank.ir/index.aspx?siteid=1&pageid=466

Translate this page

Dec 1, 2013 - چک وسفته از اهم اسناد تجاري مي باشد که درزمينه تضمين تسهيلات پرداختي درموسسات اعتباري کاملاًشناخته شده است .به اعتقاد افراد جامعه ،سفته ...

تحقیق چک و سفته - پدیده هنر - هفت بلاگ

nikat.7blog.ir/post/3185

Translate this page

5 days ago - به صفحه دانلود فایل(تحقیق چک و سفته)خوش آمدید برای دانلود به ادامه مطلب بروید.شما پس از پرداخت هزینه ای ناچیز فایل{تحقیق چک و سفته}را دانلود ...

مزایا و معایب چک نسبت به سفته - نمناک

namnak.com/33979-چک-بهتر-است-یا-سفته.html

Translate this page

Rating: 5 - ‎3 reviews

چک و سفته برادران اسمی هستند که معمولا نامشان باهم آورده می شود از محاورات روزانه گرفته تا در بند های مختلف قانون اما تفاوت عمده این دو در چیست؟ "چک پول نقد است" این ...

احکام چک و سفته-آیت الله العظمــی خامنه ای (مدظله) - پورتال انهار

portal.anhar.ir/node/1350/?ref=rnd

Translate this page

سؤال آیا چک به منزله پول نقد است به‌طورى که اگر بدهکار آن را به طلبکار بدهد برئ الذمّه ... سؤال معامله چک و سفته مدت دار به‌صورت نقد به قیمتى کمتر از مبلغ آن که امروزه ...

سوال و جواب در مورد چک و سفته و برات - وکلا آنلاین

vokalaonline.com/سوال-و-جواب-در-مورد-چک-و-سفته-و-...

Translate this page

در این نوشته سوال وجواب در مورد چک و سفته و برات برای بازدید کنندگان عزیز سایت وکلا آنلاین به اطلاع رسانده میشود. سوال اول: هیچ وقت با دقت فکر کرده‌اید چرا ...

خريد و فروش چك و سفته چه حکمی دارد | هدانا HADANA.IR

hadana.ir/خريد-و-فروش-چك-و-سفته-چه-حکمی-دارد/

Translate this page

Rating: 5 - ‎Review by مهدي يوسف وند

خريد و فروش چك و سفته چه حکمی دارد...آیا خرید و فروش چک مدّت‌دار یا اسکوند آن به این صورت که مقداری از مبلغ آن را کم نموده و نقداً مبلغ آن را بپردازند ...

آپارات - چک سفته

www.aparat.com/result/چک_سفته

Translate this page

چک و سفته گفتگوی حقوقی 2 دکتر وحدانی نیا. کانال تلوزیونی طنین ... 53 بازدید. 31:04. فرهاد بیات در برنامه تلویزیونی شمعدونی (جلسه دوم). فرهاد بیات.

چک و سفته بایگانی - وکیل یار

vakil-yar.com/category/چک-و-سفته/

Translate this page

چگونگی وصول چک در مراجع ثبتی و مراجع قضایی راه دیگر وصول چک، مراجعه به مراجع ثبتی در دو مقاله قبل 2 راه وصول چک […] پسندیدم0. 0 اطلاعات بیشتر · 1234.

آموزشی - چک بهتر است یا سفته؟ دانستنی های حقوقی

karamizade1100.blogfa.com/post/20

Translate this page

مثلا در مورد برات و سفته ظرف 10 روز از تاریخ سررسید سند، اعتراض عدم تادیه را باید برای مخاطب ارسال کند. در مورد چک هم حسب مورد در مواردی که محل صدور و پرداخت آن ...

اسناد تجاری ( چک ، سفته ، برات ) | نکات حقوقی

www.chatreedalat.ir/اسناد-تجاری-چک-،-سفته-،-برات....

Translate this page

اسناد تجاری ( چک ، سفته ، برات ) اسناد تجاری اسنادی هستند که دو مشخصه ذیل را توأمان داشته باشند : الف) متضمن طلب پولی کوتاه مدت یا بدون سررسیدند. ب) قابل نقل و ...

وکیل وصول مطالبات - وکیل چک و سفته تهران | وکیل - وکیل تهران

www.attorneytehran.com/وکیل-وصول-مطالبات-وکیل...

Translate this page

در مقررات ما جایگاه چک، سفته و برات به درستی تعیین نشده و همین امر موجب شده که مردم با صدور چک‌های مدت‌ دار یا صدور چک به عنوان تضمین، از این سند تجاری به جای ...

قانون گستر | مقالات چک و سفته

ghanongostar.com/مقالات/چک-و-سفته

Translate this page

تفاوت چک با سفته. زمانی که چک به صورت صحیح و مطابق با قانون صادر گردد و صادر کننده آن مسجل گردد و دلیلی خلاف آن خدشه ای بر اعتبار آن وارد ننماید ،.

اسناد تجاری (چک، سفته، برات) :: موسسه حقوقی پیکادل

pikadel.blog.ir/1394/.../اسناد-تجاری-چک،-سفته،-برا...

Translate this page

Feb 18, 2016 - اسناد تجاری (چک، سفته، برات) اسناد تجاری در قانون تجارت تعریف نشده و حقوقدانان برای این اسناد دو مفهوم عام و خاص منظور داشته اند. اسناد تجاری به ...

سفته - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

https://fa.wikipedia.org/wiki/سفته

Translate this pagePersian Wikipedia

سفته در ایران سندی نسبتاً متروک است و اشخاص ترجیح می‌دهند برای اطمینان از دریافت طلب خود از چک استفاده کنند و با تقلب نسبت به قانون به درج تاریخ مؤخر بر ...

پاسخگويي به سوالات شرعي - خرید و فروش چک و سفته - samaneh32020

32020.ir/24/خرید-و-فروش-چک-و-سفته/

Translate this page

‌خامنه‌ای : فروش چک و سفته به شخص ثالث به مبلغ کمتر جایز نیست، ولی فروش آن به بدهکار اشکال ندارد. . ‌مکارم : در صورتی‌که چک مربوط به معامله‌ای باشد، و سند ...

ضمانت جبران خسارت با چک و سفته یا هیچکدام؟! | You Can

youc.ir › آموزش › کار و سرمایه › کسب و کار

Translate this page

Jun 23, 2015 - نتیجه اینکه بهتر است برای تضمین جبران خسارت از متعهد، ضمانت نامه بانکی گرفته شود و در صورت عدم امکان اخد ضمانت نامه، چک و نهایتاً سفته مد ...

دعاوی اسناد تجاری چک و سفته | رامین مهرآسا وکیل دادگستری ومشاورحقوقی

raminmehrasa.ir/وکیل-دادگستری-سفته-واخواست/

Translate this page

دعاوی سفته و چک اگر از طرف تجار یا برای امور تجاری صادر شده باشد (شرکتهای سهامی ولو موضوع آنها تجاری نباشد تاجرند یا سایر شرکتها در قانون تجارت و یا تجار با ...

قانون چک و سفته - مقاله و تحقیق

theorize.persianblog.ir/tag/قانون_چک_و_سفته

Translate this page

2- قانون تجارت کشورما در فصل چک، طّی مادّة 314 به اصل اشتراک مقرّرات و وحدت احکام برات و سفته، در ارتباط با قواعد تعارض قوانین، تصریحی ندارد . پس ممکن است ...

چک بهتر است یا سفته؟ | پایگاه خبری تحلیلی وکیل ملت

www.vakilemelat.ir/fa/news/.../چک-بهتر-است-یا-سفت...

Translate this page

وکیل ملت: بسیاری از مردم می پرسند برای دریافت ضمانت کاری یا پرداخت وجه از بدهکار ، از وی چه وثیقه ای دریافت نماییم آیا چک بهتر می باشد یا سفته مضافاً به اینکه ...

خدمات دعاوی چک، سفته و دعاوی تجاری | وکیل دادگستری | مشاوره حقوقی ...

www.dadgaran.com/article/2/index.htm

Translate this page

اقامه دعوای حقوقی مطالبه وجه چک و سایر اسناد تجاری و اسناد رسمی و عادی (سفته، برات، رسید عادی، فاکتور فروش، قبض انبار، بارنامه و...) (وکیل چک - وکیل سفته ...

Searches related to چک و سفته <

 

تفاوت چک و سفته

 

سفته کیفری است یا حقوقی

 

تلفظ صحیح سفته

 

سفته بدون تاریخ

 

چک بهتر است یا سفته

 

سفته ضمانت کار

 

مزایای سفته نسبت به چک

 

قیمت سفته

1

2

 

3

 

4

 

5

 

6

 

7

 

8

 

9

 

10

 

Next

Unknown - Use precise location

 - Learn more   

Help Send feedback Privacy Terms

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 4728
  • کل نظرات : 22
  • افراد آنلاین : 216
  • تعداد اعضا : 13
  • آی پی امروز : 268
  • آی پی دیروز : 414
  • بازدید امروز : 517
  • باردید دیروز : 1,456
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 3,731
  • بازدید ماه : 3,731
  • بازدید سال : 105,214
  • بازدید کلی : 1,406,939