loading...
دانلود تحقیق و مقاله
محمد غفوری تبار بازدید : 201 سه شنبه 26 مرداد 1395 نظرات (0)

فلسفه مجازات در اسلام

فلسفه مجازات در اسلام دسته: فقه و حقوق اسلامی
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 76 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 60

درك درست از فلسفه مجازات ها در نظام جزایى، تاثیر مهمى درشكل گیرى ساختار آن نظام و تعیین مجازات ها دارد

قیمت فایل فقط 8,000 تومان

خرید

فلسفه مجازات در اسلام

 

 چكیده:

 درك درست از فلسفه مجازات ها در نظام جزایى، تاثیر مهمى درشكل گیرى ساختار آن نظام و تعیین مجازات ها دارد. آنگاه به طرح مهم ترین نظریات دانشمندان غربى پیرامون فلسفه مجازات هاپرداخته و ضمن بیان این نكته كه غالب این دیدگاه ها تك بعدى است، نگاه همه جانبه اسلام در تشریع مجازات ها به ابعاد گوناگون حیات انسان را سبب برترى دیدگاه اسلام در فلسفه مجازات هامى داند. سپس به تشریح دیدگاه اسلام مى پردازد و به این مسئله مبنایى تاكید مى ورزد كه توجه اسلام به ابعاد اخروى حیات انسان،دریچه نوینى را در فلسفه مجازات ها مى گشاید و برپایه همین مبنامى توان گفت كه همه مجازات ها در اسلام برخاسته از رحمت الهى نسبت به مجرم و سایر انسان ها است. او سپس با استناد به روایات،آشكار مى سازد كه چگونه مجرمان با مجازات هاى دنیوى از عذاب اخروى رهایى مى یابند و بدین سان مجازات براى مجرم نیز جلوه گاه رحمت پروردگار مى گردد.

 

در عین حال از نظر اسلام، ابعاد فردى و اجتماعى در زندگى دنیوى انسان نیز در تشریع مجازات ها مورد توجه است و با مراجعه به آیات و روایات مى توان از تشفى خاطر بزه دیده و اصلاح و تربیت مجرم به عنوان ابعاد فردى و از اجراى عدالت، حفظ نظم اجتماع وجنبه هاى بازدارندگى مجازات ها به عنوان ابعاد اجتماعى مورد نظراسلام نام برد.

كلید واژگان: مجازات اسلامى، فلسفه مجازات، فلسفه احكام،كرامت انسانى، رحمت الهى، مجازات اخروى، حدود شرعى،قصاص، عدالت.

بر اساس معارف اسلامى، انسان از كرامت برخوردار است و این امتیاز او ناشى از برخوردارى او از اختیار، آزادى، علم و اندیشه است. این ویژگى ها به او امتیاز بخشیده و موجب گشته تا انسان،تنها خلیفه الهى بر روى زمین قرارگیرد ((206)) و مورد توجه وتكریم پروردگار واقع شود و بر سایر مخلوقات برترى و فضیلت یابد. ((207)) از آنجا كه به لحاظ منطقى، همه مجازات ها متضمن تحمیل درد ورنج بر مجرم است و طبع انسانى آن را نپسندیده و در شرایط عادى آن را انتخاب نمى كند، معمولا اثرى ناخوشایند بر مجازات شونده دارد، لذا این پرسش مطرح مى شود كه اگر انسان موجودى داراى كرامت است، چرا در اسلام به جاى باز پرورى مجرم، دست به مجازات و تنبیه او مى زنند؟ ((208))، زیرا اعمالى مانند شلاق زدن وحبس كردن، شخصیت و كرامت انسان را زیر سؤال مى برد و این درحالى است كه انسان مجرم به صرف ارتكاب جرم از انسانیت ساقط نمى گردد.

علاوه بر آنكه این مجازات، موجب ایجادمحدودیت در اختیار و آزادى انسان كه از صفات و ویژگى هاى كرامت بخشى اوست مى گردد. قبل از بررسى این پرسش ذكر چندنكته لازم است:

1 - بر خلاف بسیارى از دیدگاه هاى موجود در فلسفه مجازات كه بر حفظ كرامت مجرم استوار نیست - كه در صفحات بعدى ذكر مى گردد - در دیدگاه اسلام، مجازات مجرم نیز در فرایند نگاه انسانى به مجرم و از باب لطف و رحمت بر او به شمارمى آید ((209)) و با كرامت انسانى او در تنافى نیست هر چند درپاره اى از موارد، رعایت مصالح عموم جامعه اقتضاهایى دارد كه در جاى خود به تفصیل طرح مى شود .

2- بحث فلسفه مجازات از این روى حائز اهمیت است كه چگونگى اجراى آن به ویژه در تعیین تعزیرات كه بسته به نظرقاضى است همواره باید مد نظر قانونگذار باشد. اگر هر یك ازوجوه فلسفه مجازات در اسلام ثابت شد و یا از اهمیت بیشترى برخوردار بود، مى بایست نوع و مقدار مجازات به گونه اى باشد كه تامین كننده فلسفه آن باشد، زیرا در غیر این صورت كارایى خود رااز دست مى دهد.

همانطور كه هرگاه در غرب هر یك از آرا موجود در فلسفه مجازات مطرح شد در تحول نظام قضایى و كیفیت مجازات اثرگذار بود، یكى از آثار مستقیم فلسفه مجازات، تاثیر آن در شكل دهى اصول حاكم بر مجازات مى باشد كه در قسمت دوم مقاله ذكرمى شود.

4- در این مقاله سعى شده تا بیشتر روى مطالبى بحث و تحقیق صورت گیرد كه كمتر مورد توجه واقع شده است و آن فلسفه مجازات در اسلام مى باشد. لذا مباحث مقدماتى و نظریات اندیشمندان غربى و غیر آن به صورت خلاصه و در حد نیاز طرح مى گردد و از آنجا كه بحث فلسفه مجازات در كتب فقهى، بسیارمحدود مطرح شده است، سعى شده با یارى گرفتن از آیات وروایات و بیانات اندیشمندان مسلمان به بررسى فلسفه مجازات ازدیدگاه اسلام بپردازیم .

فلسفه دین و فلسفه احكام مجازات و كیفر، یكى از نهادهاى هر جامعه است كه مى توان ازفلسفه و حكمت هاى نهفته در آن سخن گفت. اما در این جا مراد ازفلسفه به معناى عام آن كه بحث از هستى شناسى باشد، نیست،بلكه مراد، تامل نظرى و تحلیل و كاوش عقلانى درباره یك پدیده است كه در مجازات، بحث از مبانى و اهداف آن، صورت مى گیرد،همانگونه كه فلسفه دین به مثابه كوششى براى بررسى عقلانى دعاوى یك دین معین، تلقى مى شود و همواره از تعلق خاطر به یك دین خاص یا قسمتى از دین آغاز مى گردد، ولى در حقیقت هدف ازآن، داورى در باره آن دین خواهد بود. این بررسى مى تواند خارج ازشرایط ى كه ما در آن به صراحت به دین بما هودین، دلبسته شده ایم به حساب آید. ((210)) بحث از فلسفه احكام، یعنى كوششى عقلانى براى دستیابى وشناخت مصلحت و مفسده نوعیه اى كه زیربنا و اساس یك حكم شرعى است و رسیدن به اهدافى كه براى وضع این قوانین در نظرگرفته شده است. لذا فلسفه احكام الزاما به معناى بررسى عقلانى جداى از شرع نیست، به خلاف فلسفه دین كه كوشش عقلانى برون دینى است. البته سخن از فلسفه احكام و فلسفه مجازات، بحثى درون دینى اما اعم از مباحث فقهى - به معناى تعیین وظیفه مكلف - خواهد بود. البته حائز توجه است كه هرچند كوششى عقلانى است اما ابزار و شواهدى كه عقل با كاوش و تامل در آنها به مقصود نائل مى شود، همواره از قضایاى مستقل عقلى نیست، بلكه عقل براى شناخت درست فلسفه احكام و مصون ماندن از آنچه شاید رهزن عقل گردد، از خود دین و بیانات وارد در آن كمك مى گیرد تا بتواند به فلسفه اى كه مد نظر شارع مقدس در تشریع این حكم بوده، پى ببرد، همانگونه كه در روایات متعددى - مانند آنچه شیخ صدوق(ره) در كتاب علل الشرائع جمع آورى كرده است - به فلسفه و حكمت احكام اشاره شده است.

البته براى پى بردن به هدف واقعى قانونگذار - علاوه برتصریحات او - كوشش عقلانى با مطالعه تحلیلى و نسبت سنجى میان اجزاى مختلف نظام حقوقى نیز مفید است .

شناخت اهداف كلى و كلان یك نظام حقوقى - كه در ادیان الهى، سعادت ورستگارى انسان و جامعه است - و مطالعه در شیوه اجراى مجازات ها مانند اجراى علنى برخى از آنها و اختیار جلسه غیرعلنى توسط قاضى و كیفیت سقوط برخى از مجازات ها و تبدیل قصاص به پرداخت دیه و سقوط كیفر یا تخفیف آن در اثر توبه مجرم نیز، انسان را در شناخت فلسفه و اهداف مجازات یارى مى كند.

فصل اول : ضرورت مجازات و فلسفه آن در این فصل، بحث را از ضرورت مجازات آغاز كرده و در ادامه به فلسفه مجازات و بیان دیدگاه هاى مختلف مى پردازیم:

1- ضرورت مجازات در هر جامعه اى حقوق ویژه اى براى افراد آن در نظر مى گیرند،مانند حق حیات، حق آزادى، حق برخوردارى از امنیت، حق مالكیت و ده ها حقوق دیگر كه برپایى نظام آن اجتماع و حیات آن، منوط به رعایت آن حقوق است و اگر اجازه نقض این حقوق داده شود، دیگر نظم و تعادل جامعه از دست رفته و حقوق فردى واجتماعى افراد پایمال مى شود. بر این اساس در همه جوامع - حتى جوامع بدوى - براى حفظ نظم و ثبات جامعه، بر اجراى یك سلسله مقررات پافشارى مى كنند تا در پرتو اجراى آن، نظم وتعادل جامعه تامین شود. در این راستا، مجازات مجرم توجیه پیدامى كند و مجازات او در راستاى ترجیح مصالح عالیه جامعه برمصلحت افراد است، زیرا انسان هاى دیگرى كه در جامعه زندگى مى كنند نیز داراى كرامت هستند و ما نمى توانیم به صرف حفظ كرامت یك فرد به او اجازه دهیم به دلخواه عمل كند و در این میان متعرض حق حیات، حق مالكیت، حق آزادى و سائر حقوق افرادشود كه خود از ویژگى هاى كرامت سایر انسان ها است. همان طوركه برخوردارى انسان از اختیار و قدرت انجام عمل از ویژگى هاى ممتاز اوست، اما انجام عمل از روى اختیار، انسان را در قبال آن مسئول مى سازد و باید پاسخگوى اعمال خود باشد .

در حقوق جزا به منظور دفاع از نظم عمومى، منافع عمومى، حفظ ارزش ها و حمایت از افراد و حقوق آنان، واكنش هایى را در نظرمى گیرند و وظیفه اعمال مجازات ها را در مقابل كسانى كه به حقوق عمومى تعرض مى كنند بر عهده حكومت ها گذارده اند، پس از همین جا ضرورت مجازات مرتكبان جرم روشن مى شود . لذامى بینیم در حدیث حنان بن سدیر، امام باقر(ع) مى فرماید : «حد یقام فی الارض ازكى فیها من مطر اربعین لیلة وایامها»، ((211)) «حدى كه بر روى زمین اقامه مى شود، براى آن از باران چهل شبانه روزى مفید تر است».

همان طور كه وجود آب براى ادامه حیات بر روى كره زمین لازم و ضرورى است، ضرورت اقامه حدود الهى نیز همینگونه مى باشد،بلكه مانند باران چهل شبانه روز است كه موجب سیراب شدن زمین و جانداران موجود در آن و رشد گیاهان مى شود. همین مضمون در چند روایت دیگر نیز از پیامبر اسلام(ص) ذكر شده است . ((212)) ابوبصیر به واسطه چند راوى در حدیثى طولانى نقل مى كند كه امیرالمؤمنین على(ع) هنگام اجراى حد زنا كه به اصرار و اقرار خودزن صورت مى پذیرفت، روى به آسمان كرد و فرمود : «اللهم انه قد ثبت علیها اربع شهادات و انك قد قلت لنبیك(ص) فیمااخبرته من دینك : یا محمد من عطل حدا من حدودی فقد عاندنی وطلب بذلك مضادتی». ((213)) «بارالها ! به درستیكه بر این زن چهار بار شهادت(و اقرار به این عمل) ثابت شده است، و به درستى كه در ضمن آنچه از دینت به پیامبرت(ص) خبر دادى، فرمودى : اى محمد ! هر كه حدى ازحدود مرا تعطیل كند، با من دشمنى كرده و با این عمل خواستارمقابله با من شده است.» این حدیث نیز، گویاى ضرورت اجراى مجازات و جایگاه ویژه ومهم حدود الهى است كه به سادگى نمى توان از آن گذشت.

با توجه به این نكته كه خداوند، تعطیلى آن را به معناى مقابله با خودقلمداد كرده و از طرفى براى ذات بى نیاز الهى، نفعى در تشریع احكام وجود ندارد و تنها براى تعالى و كمال انسان ها وضع شده اند، فایده و ضرورت آن در حیات مادى و معنوى جامعه بشرى به خوبى روشن مى شود .

2- نظریات مختلف در فلسفه مجازات فلسفه مجازات ((214)) و چگونگى توجیه اخلاقى آن، همواره مركز گفتگوها بین حقوقدانان، فیلسوفان، و جامعه شناسان بوده است. در دیدى كلى مى توان از دو منظر كاملا متفاوت به این موضوع پرداخت : دیدگاه گذشته نگر و دیدگاه آینده نگر .

در دیدگاه گذشته نگر، نتایج بعدى مجازات ملاك نیست، بلكه تاكید برخطایى است كه مجرم انجام داده است، همانگونه كه ارسطو هدف از اعمال مجازات را، ترمیم خطاهاى گذشته مى داند.لذا این نظریه بر مفاهیمى از قبیل استحقاق و تناسب جرم ومجازات تاكید دارد. دیدگاه آینده نگر نیز بر پایه توجیه مجازات بر اساس تحصیل اهدافى در آینده استوار است، اهدافى كه انتظارمى رود به واسطه مجازات و یا نوع خاصى از آن، تامین گردد كه منشا آن را باید در زمان افلاطون جست و جو كرد. ((215)) در ادامه، خلاصه اى ((216)) از نظریات معروف در فلسفه مجازات را ذكر كرده تا امكان مقایسه میان نظریات آنان و نظریه اسلام به وجود آمده و در تبیین اصل بحث نیز مؤثر باشد. در دو نظریه نخست، هدف مجازات با توجه به حق قربانیان جرم، توجیه مى گردد و در چند نظر بعدى، هدف مجازات با توجه به مجرم وجرم او و جامعه تعیین مى گردد.

نظریه اول : تشفى خاطر و ارضا در نظریه «تشفى خاطر» ((217))، هدف مجازات با توجه به حق قربانیان جرم توجیه مى گردد و اعتبار مجازات، ناشى از رضایت خاطرى است كه در قربانى جرم و اطرافیان وى ایجاد مى كند.مجازات، وسیله انتقام و اقناع احساس رنجشى است كه به طورطبیعى در قربانى ایجاد شده و تردیدى نیست كه این احساس رنجش زمانى تسكین مى یابد كه عامل ایجاد آن دستگیر و درمحضر عدالت حاضر شود. اگر قربانیان جرایم،امیدى به سپرده شدن مجرمین به دست عدالت نداشته باشند، خودشان قانون را به دست مى گیرند و این امر به انتقام ها و ضد انتقام هاى نامنظم منجرمى گردد .

نظریه دوم : جبران خسارت در نظریه جبران خسارت ((218)) نیز هدف مجازات با توجه به حق قربانیان جرم و جبران خسارت بزه دیده، توجیه مى گردد. طبق این نظریه، بازگرداندن و جبران خسارتى كه بزه دیده متحمل شده است هدف مجازات مى باشد. زندانى كردن سارق - به ویژه باتوجه به ارتزاق زندانى از مالیات - و حتى با ملاحظات مربوط به اقناع حاصل از تماشاى مجازات مجرم، از دید قربانى در برابرضررى كه متحمل شده است، جبران خسارتى ناچیز و اندك است.بنابراین، ایده اصلى در نظریه جبران این است كه نظام كیفرى، زیان هاى وارده بر قربانیان جرایم را تا جایى كه امكان داردجبران كند، مانند محاسبه خسارات وارده بر قربانى و كار كردن مجرم در زندان و پرداخت بدهى او پس از كسر هزینه هاى زندان،به قربانى .

نظریه سوم :نظریه فایده اجتماعى «ژان ژاك روسو» در كتاب «قرارداد اجتماعى»، مجازات را با در نظرگرفتن فایده اجتماعى آن ((219)) توجیه مى كند. او معتقد است كه افراد بشر كه آزاد به دنیا آمده و آزادانه در طبیعت زندگى مى كنند،به تنهایى قادر به حفظ خود و دفاع در مقابل عوامل طبیعى نیستند.بنابراین براى محافظت خود به دور یكدیگر گرد آمده و با هم «قرارداد اجتماعى» منعقد مى كنند. در چنین جامعه اى هرگاه كسى مرتكب جرم شود، با میل و اراده، قراردادى را كه با جامعه بسته بود نقض كرده است و حكم مجازات، اعلام مى كند كه این شخص قرارداد اجتماعى را نقض كرده است و عضو جامعه نیست و چون تعهد خود را لغو كرده باید به عنوان پیمان شكن، تبعید و یا به اسم دشمن جامعه، نابود گردد و جامعه حق دارد كه چنین فردى را به مجازات برساند.

«بكاریا» ((220)) نیز معتقد بود كه غرض از مجازات آن است كه متهم و دیگران در آینده مرتكب چنین جرمى نشوند و از این مسیر، سودى نصیب جامعه مى گردد.

«بنتام» نیز این هدف را مطمح نظر قرار داده است.

نظریه چهارم : كاهش جرم، پیشگیرى و ارعاب عده اى بر این باورند كه مجازات با دوشیوه مهم پیشگیرى ((221)) وارعاب، ((222)) میزان جرم را كاهش مى دهد. این نظر و نظریه بعدى نیز بر اصالت فایده استوار است . بر این اساس اگر براى مجرم، ط ى مدت خاصى موانعى وجود داشته باشد - مثلا زندانى گردد - باعث كاهش میزان كل جرایم ارتكابى در طول زندگى فردمى گردد و كمترین حد آن، این است كه ط ى مدت حبس، مرتكب جرم دیگرى نخواهد شد.

ایده محورى ارعاب این است كه ترس ازدستگیرى و اجراى كیفرى، مجرمین را از ارتكاب جرم منصرف مى كند. در نتیجه، مجازات باعث كاهش وقوع جرم خواهد شد واگر كیفر ارعابى صورت نگیرد، ممكن است دیگر افراد جامعه نیزمرتكب جرم شوند. در این توجیه، علاوه بر مجرم، كل افرادجامعه مورد توجه قرار دارند.

نظریه پنجم :اصلاح و تربیت مجرمان والاترین هدفى كه دانشمندان حقوق جزا براى مجازات قائلند،اصلاح و تحول ((223)) مجرمان است تا پس از مجازات، وى راچون فردى سالم و شرافتمند تحویل جامعه داد. این نظریه نیز زیرمجموعه مكتب دفاع اجتماعى است كه معتقد است یكى ازوظایف اولیه دولت در اجراى مجازات هاى سلب كننده آزادى،اصلاح و تربیت مجرمان مى باشد. طرفداران این نظریه معتقدندكه كیفر دیدن مجرم، ضربه روحى دردناكى بر وى وارد مى آورد وبدین ترتیب او خواهد فهمید كه راهش خطا بوده و ممكن است تصمیم بگیرد كه زندگى خود را در آینده اصلاح كند.

نظریه ششم :مكتب عدالت مطلقه از جمله نظریاتى كه مبتنى بر سزادهى و مكافات مجرم است،اجراى «عدالت مطلقه» مى باشد. از بنیانگذاران آن مى توان «اما نوئل كانت» فیلسوف مشهور آلمانى و «ژوزف دومستر»، را نام برد.«كانت» نفع و یا دفاع اجتماعى را كه «بنتام»، آن را ستوده بود،بى معنا مى داند و بر این باور است كه «عدالت» و «اخلاق» ایجاب مى كند كه بزهكار كیفر ببیند . هدف مجازات، صرف نظر ازسودجویى و رفع ضرر، همان كیفر و سزاى عمل خلاف اخلاقى است كه اتفاق افتاده است و حتى اگر از نظر مجازات فایده اى نیزبراى جامعه متصور نباشد و یا دیگر جامعه اى وجود نداشته باشدو قرار است منحل شود، اجراى آن به لحاظ تجاوز به حریم اخلاق و عدالت ضرورى است و آخرین وظیفه این جامعه قبل از انحلال،مجازات مجرم است. در این صورت، اجراى مجازات از نظر نفع اجتماعى عملا امر بى فایده اى است. با وجود این، «عدالت مطلق» و«نظم اخلاقى» كه بالاتر و والاتر از نفع اجتماعى است، اجراى چنین مجازاتى را مسلم و ضرورى مى كند. ((224)) در این میان تئورى مختلط ((225)) نیز با تركیب دو یا چند مورد ازموارد فوق مى تواند به وجود آید.

با ذكر تئورى هاى فوق، روشن شد كه آنها تك بعدى بوده و به همه زوایاى فلسفه مجازات توجه نكرده اند، اما با بیان تئورى اسلام،روشن مى شود كه در مجموعه منابع دینى به موارد متعددى از آنهااشاره شده است كه در این مقاله به جهت بررسى دیدگاه اسلام ازنقد و بررسى بیشتر آنها گذشته و به بیان دیدگاه اسلام مى پردازیم فصل دوم : فلسفه مجازات در اسلام.

قیمت فایل فقط 8,000 تومان

خرید

برچسب ها : فلسفه مجازات در اسلام , فلسفه مجازات , اسلام , فلسفه مجازات در اسلام , مجازات در اسلام , پروژه , پژوهش , مقاله , جزوه , تحقیق , دانلود پروژه , دانلود پژوهش , دانلود مقاله , دانلود جزوه , دانلود تحقیق

 

Google

About 680,000 results (0.44 seconds) 

Search Results

فلسفه مجازات در اسلام - دانشنامه

www.hawzah.net/fa/Subjects/.../فلسفه-مجازات-در-اسلا...

Translate this page

فلسفه مجازات در اسلام. فلسفه مجازاتها در فقه کیفری اسلام · فلسفه مجازات · اهداف مجازاتها در جرایم جنسی مستوجب حد در حقوق کیفری اسلام (1) · قوانین کیفری اسلام و ...

فلسفه مجازات از ديدگاه اسلام - خبرگزاری فارس

www.farsnews.com/newstext.php?...

Translate this pageFars News Agency

Aug 2, 2009 - خبرگزاري فارس: يكي از مهمترين و حساس ترين بخشهاي هر نظام حقوقي ، نظام كيفري آن است كه تعيين كننده ي جرايم ومجازاتها و نيز چگونگي رسيدگي و ...

فلسفه مجازاتها در فقه كیفرى اسلام | مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی

www.pasokhgoo.ir/node/7465

Translate this page

Nov 4, 2008 - ناصر قربان نیا چكیده: یكى از مسائل بحث انگیز دنیاى امروز، فلسفه مجازات است. در فلسفه مجازات از چرایى نه چیستى آن سخن به میان مى آید كه از آن به ...

فلسفه مجازات از دیدگاه اسلام . - وکیل البرز

vakilalborz.persianblog.ir/post/39/

Translate this page

Jun 19, 2015 - لازم است به عنوان مقدمه به مهمترین تئوریهایی که در زمینه ی فلسفه ی مجازات از طرف فلاسفه و حقوقدانان مطرح شده است بپردازیم و سپس نظریه اسلام ر ا ...

فلسفه مجازات در اسلام(1)

www.maarefquran.org › ... › معارف قرآن

Translate this page

عنوان مقاله : فلسفه مجازات در اسلام(1). ○ نویسنده : ابوالقاسم مقيمي حاجي. ○ موضوع : صفحه اصلی موضوعات (12127) >معارف قرآن(7684)->حقوق(98)->حقوق ...

فلسفه مجازاتها در فقه كيفرى اسلام

www.maarefquran.org › ... › معارف قرآن

Translate this page

در اين مقاله كوتاه كوشيده ايم اولا روشن سازيم در حقوق كيفرى اسلام به فلسفه و اهداف مجازاتها توجه شده و تعبيه پاره اى از نهادها در اين راستا است و ثانيا مجازات على الاصول ...

فلسفه مجازات

www.shareh.com/persian/magazine/naqd_n/.../26.htm

Translate this page

بنابراين مقصود از فلسفه مجازات، مبانى و هدف مجازات است و بديهى است كه علل وجود ... و آنگاه به بررسى فلسفه مجازات در اسلام مى پردازيم و چون از مجازات در فقه اسلامى ...

فلسفه مجازات در اسلام

javanonline.ir/fa/news/523725/فلسفه-مجازات-در-اسلام - Translate this page

sرویس اجتماعی پایگاه خبری شهدای ایران- نصرالله قراخانی؛ یكی از مسائل بحث بر انگیز دنیای امروز، فلسفه مجازات است. در فلسفه مجازات از چرایی نه چیستی آن سخن ...

تحليل فلسفه مجازات در اسلام » وبسایت اختصاصی رحیم نوبهار

www.rnobahar.ir/fa/?p=327

Translate this page

موسسه فهیم فلسفه مجازات در اسلام رحیم نوبهار. مجازات‌هایی که ما آنها را مجازات‌های اسلامی می‌نامیم، منشأ نقدها و گفتگوهای فراوانی در مورد اصل اسلام شده است. گاه این مجازات‌ها ...

بازبه یادتو - فلسفه مجازات در نظام حقوقي اسلام

baz-be-yade-to.blogfa.com/post-41.aspx

Translate this page

بازبه یادتو - فلسفه مجازات در نظام حقوقي اسلام - یاسریع الرضااغفرلمن لایملک الاالدعاء:امام علی علیه السلام.

بررسی فلسفه مجازات در اسلام با رویکردی بر نظر امام خمینی(س)

www.imam-khomeini.ir/.../بررسی_فلسفه_مجازات_د...

Translate this page

Sep 30, 2013 - پایان نامه کارشناسی ارشد «بررسی فلسفه مجازات در اسلام با رویکردی بر نظر امام خمینی(س)» به قلم "مریم رافع" به کتابخانه و آرشیو پرتال امام ...

دائره المعارف اسلامی طهور - نمایش مطلب : فلسفه مجازات از نظر اسلام

tahoor.com/fa/article/view/27882

Translate this page

دانشنامه اسلامی طهور : این مقاله در باره فلسفه مجازات از نظر اسلام است.

پرتال جامع علوم انسانی - فلسفه مجازات

www.ensani.ir/fa/content/68180/default.aspx

Translate this page

پیش از پرداختن به هر بحثى، شایسته است نخست، مقصود از فلسفه مجازات را ... در مورد فلسفه مجازات گفته اند بیان مى کنیم و آنگاه به بررسى فلسفه مجازات در اسلام ...

magiran.com:فلسفه مجازات در اسلام - بانک اطلاعات نشريات کشور

www.magiran.com/view.asp?Type=pdf&ID... - Translate this page

آنگاه به طرح مهم ترين نظريات دانشمندان غربى پيرامون فلسفه مجازات هاپرداخته و ضمن بيان اين نكته كه غالب اين ديدگاه ها تك بعدى است، نگاه همه جانبه اسلام در تشريع ...

فصل چهارم :تئورى اسلام در مورد فلسفه مجازات - www.dlia.ir

dlia.ir/kotob/Farsi/1320/10_4.htm

Translate this page

با توجه به مهم ترين تئورى هايى كه تاكنون در مورد فلسفه مجازات ارائه شده است، در اين قسمت سعى بر اين است كه ديدگاه اسلام را در اين مورد بررسى نماييم و ببينيم كه آيا ...

فلسفه ی مجازات در اسلام - پایگاه مجلات تخصصی نور

www.noormags.ir/view/fa/articlepage/70318/فلسفه-ی-مجازات-در-اسلام

عیسی ضیاء ابراهیمی ; مجله: کانون وکلا ; دوره اول، خرداد و تير 1333 - شماره 38 ;

فلسفه مجازات اعدام در اسلام - هیئت فاطمیون چترود

www.kowsar-ch.ir/...اسلام/105-فلسفه-مجازات-اعدام-در-...

Translate this page

سرویس آیین و اندیشه: مجازات اعدام، از جمله مجازات هایی است که در سال های اخیر، با چالش هایی در حوزه نظر و عمل مواجه بوده است. به لحاظ نظری، دانشمندانی چون بکاریا، در ...

فلسفه مجازات های اسلامی (1) - راسخون

rasekhoon.net › ... › فلسفه مجازات های اسلامی (1)

Translate this page

Sep 2, 2009 - شايد يكي از دلايل عدم اهتمام جدي به بحث فلسفه مجازات هاي اسلامي اين است كه حكومت در زمان هاي قبل در دست فقهاي شيعه نبود و چون مجازات هاي اسلامي در ...

سیاست روز - فلسفه مجازات در دیدگاه‌های غربی و اسلامی

www.siasatrooz.ir/vdcdff05.yt0fo6a22y.html

Translate this page

Jan 16, 2012 - فلسفه مجازات در دیدگاه‌های غربی و اسلامی. هر قانونی زمانی واقعیت پیدا می‌کند که اجرا شود و اجرای هر قانون نیازمند ضمانت است. چرا که اگر هیچ ضمانتی ...

دیدگاه اسلام در مورد فلسفه مجازات - BlogyLaw

www.blogylaw.com › ... › حقوق جزا › حقوق جزای عمومی

Translate this page

Dec 19, 2011 - 1 post - ‎1 author

دیدگاه اسلام در مورد فلسفه مجازات ... ارزیابی تعدد مادی جرائم تعزیری در قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 · aminahmad, 0, 168, 04-24-2016 10:32 PM

مقاله - فلسفه مجازات های اسلامی ( قسمت دوم ) | شبکه اجتماعی حقوقدانان

talar.dadparvar.ir › ... › حقوق اسلامی › متون فقه

Translate this page

Hamed-Azimi یک مقاله جدید ثبت کرد: فلسفه مجازات های اسلامی ( قسمت دوم ) نظریات مختلف از فلسفه مجازات ها در دید كلی دو نظر است در بین غیر ادیان الهی...

فلسفه مجازات در حقوق کیفری اسلام و ایران

opac.nlai.ir/opac-prod/bibliographic/1233951

Translate this page

عنوان و نام پديدآور, : فلسفه مجازات در حقوق کیفری اسلام و ایران[پ‍ای‍ان‌ن‍ام‍ه‌]/پژوهشگر عیسی حسینی ؛ استاد راهنما غلام‌حسین الهام ؛ استاد مشاور محمدصالح ولیدی. مقطع و ...

فلسفه مجازات سنگسار در قوانین کیفری اسلام در گفتگوی شفقنا با ...

afghanistan.shafaqna.com/.../20482-فلسفه-مجازات-س...

Translate this page

نسبت به حدها و مجازات های جزایی اسلام همچون اعدام و سنگسار واکنش منفی نشان داده و بدون هیچگونه آگاهی از فلسفه وجودی چنین مجازاتهایی و یا شرایط تحقق اینگونه حدها، ...

حقوقی - اهداف مجازاتها در نظام کیفری اسلام

www.criminallaw89.blogfa.com/post/48

Translate this page

مبحث اول: مباني مجازاتها مجازات در اسلام جايگاه ويژه‌اي دارد و اين به دليل مختار .... [10] یا اینکه اصولاً فلسفه مجازات از دیدگاه اسلام یک فلسفه ترکیبی و دوگانه است؟

دانلود پایان نامه مقطع کارشناسی رشته حقوق با موضوع فلسفه مجازات در ...

www.payanname.net › علوم انسانی › رشته حقوق

Translate this page

Jul 25, 2015 - سپس به تشریح دیدگاه اسلام مى پردازد و به این مسئله مبنایى تاکید مى ورزد که توجه اسلام به ابعاد اخروى حیات انسان،دریچه نوینى را در فلسفه مجازات ...

اصلی/فلسفه مجازات ها در اسلام - سازمان قضایی نیروهای مسلح

www.imj.ir/.../ShowPage.aspx?...ID... - Translate this page

فلسفه مجازات ها در اسلام. اعتراض به مدعيان حقوق بشر ما مي بينيم كه بعضي از اشخاص كه ادعا مي كنند كه ما حقوق بشر را ملاحظه مي كنيم و جمعيتهاي حقوق بشر در طول اين ...

علم و حقوق - دیدگاه اسلام در مورد فلسفه ي مجازات

hagh20.blogfa.com/post/12

Translate this page

دیدگاه اسلام در مورد فلسفه ي مجازات. 1- ويژگيهاي عدالت خواهي در نظام کيفري اسلام. يک) واقعي بودن عدالت کيفري در اسلام ؛ بدون ترديد ، رعايت عدالت کيفري در مجازات ...

فلسفه مجازات مرتد | پرسمان دانشجويي - معارف اسلامی

www.maaref.porsemani.ir/node/2422

Translate this page

مگر اسلام آزادى عقيدتى را قبول ندارد، پس چرا مجازات سختى را بر مرتد تحميل مى كند؟ آيا اسلام دين حق و منطبق بر عقل و برهان نيست، پس چرا با تحميل مجازات درصدد ...

موسسه پژوهشی فرهنگی فهیم - تحلیل فلسفه مجازات در اسلام

fahimco.com/Post/.../تحلیل-فلسفه-مجازات-در-اسلام

Translate this page

Sep 29, 2015 - گزارش روابط عمومی موسسه فهیم، دویست و یکمین جلسه نظریه پردازی موسسه فهیم شب گذشته شنبه 12 بهمن ماه با موضوع "تحلیل فلسفه مجازات در ...

فلسفه مجازات در اسلام - ایران دانشجو

irandaneshjoo.pishroblog.ir/Post/4175

Translate this page

Jul 30, 2016 - فلسفه مجازات در اسلام. چكیده: درك درست از فلسفه مجازات ها در نظام جزایى، تاثیر مهمى درشكل گیرى ساختار آن نظام و تعیین مجازات ها دارد. آنگاه به طرح ...

SID.ir | فلسفه مجازات ها در فقه كيفري اسلام

fa.journals.sid.ir/ViewPaper.aspx?ID=163465

Translate this page

by قربان نيا ناصر

دانلود رایگان متن کامل مقاله علمی پژوهشی فلسفه مجازات ها در فقه كيفري اسلام.

فلسفه مجازات‌ها در فقه کیفری اسلام : : جامعه : : حقوق و قوانین : : حقوق ...

www.tebyan-zn.ir/News-Article/...law/.../29272.html

Translate this page

Jun 2, 2011 - موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان TEBYAN CULTURAL AND INFORMATION CENTER یکی از مسائل بحث‌انگیز دنیای امروز، فلسفه مجازات است ...

فلسفه اعدام - ویکی فقه

www.wikifeqh.ir/فلسفه_اعدام

Translate this page

پس از او نظریات فراوانی به صورت مخالف و موافق با این مجازات و فلسفه اجرای آن ابراز شده که‌ ... اسلام نیز چنان‌که بیان گردید از موافقان حکم اعدام است؛ اما موافقت با چنین ...

تخصصی حقوق و فقه - فلسفه مجازات

hoghough85.blogfa.com/post-2185.aspx

Translate this page

تخصصی حقوق و فقه - فلسفه مجازات - جهت دسترسی سریعتر به مطلب مورد نظر از موتور ... فلسفه مجازات در اسلام (2): ۱- ويژگيهاي عدالت خواهي در نظام کيفري اسلام.

اعدام - دانشنامه‌ی اسلامی

wiki.ahlolbait.com/اعدام

Translate this page

Jump to ۴ فلسفه اعدام‎ - ظهور جنبشهای فلسفی و انتشار افکار نو و آثار علمی قرن هجدهم را شاید بتوان آغاز رویارویی بین دو جبهه موافق و مخالف مجازات اعدام دانست.

تحقیق در مورد فلسفه مجازات در اسلام - دانلود مطالب علمی

www.docs.blogsky.com/1395/05/08/post-12293/

Translate this page

Jul 29, 2016 - تحقیق در مورد فلسفه مجازات در اسلام. لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب * فرمت فایل :Word ( قابل ویرایش و آماده پرینت ) تعداد صفحه:36 فهرست ...

تحقیق در مورد فلسفه مجازات در اسلام(1) | مجموعه آموزشی و مشاوره‌ای دكتر ...

edu-hesabi.ir/محصول-5030-تحقیق-در-مورد-فلسفه-م...

Translate this page

7 hours ago - سپس به تشريح ديدگاه اسلام مى پردازد و به اين مسئله مبنايى تاكيد مى ورزد كه توجه اسلام به ابعاد اخروى حيات انسان،دريچه نوينى را در فلسفه مجازات ها ...

فلسفه مجازات در اندیشه های کیفری غرب و نظام حقوقی اسلام

ganj.irandoc.ac.ir/articles/20402

Translate this page

بحث از فلسفه مجازات (به معنای مبانی، چرایی و هدف از مجازات) که به شهادت تاریخ تحولات اندیشه های کیفری از دیرباز در قلمرو فکری و حوزه مطالعات اندیشه پردازان حقوق ...

مقاله فلسفه مجازات در اسلام – یاهو مارکت

yahoo-market.ir › علوم انسانی

Translate this page

Jul 16, 2016 - چكيده: نويسنده در شماره نخست مقاله خود ابتدا به اين نكته مى پردازد كه درك درست از فلسفه مجازات ها در نظام جزايى، تاثير مهمى درشكل گيرى ساختار آن ...

فلسفه مجازات در اسلام(1) - پايگاه مرکز فرهنگ و معارف قرآن

www.maarefquran.com/Files/fullInfo.php?session...

Translate this page

تشريح فلسفه مجازات اسلامي و بيان ديدگاه‌هاي مختلف مي‌باشد. در اين پژوهش نخست فلسفه دين و احكام به اختصار بيان گرديده است سپس درباره جايگاه حدود الهي و ...

فلسفه مجازات از دیدگاه اسلام - پایگاه اطلاع رسانی سراسری اسلامی (پارسا ...

islamicdatabank.com/MoshakhesatMNashrye.aspx?co...

Translate this page

عنوان: فلسفه مجازات از دیدگاه اسلام; پدیدآورنده: قدرت الله خسرو‌شاهی (1341؟ - ). سایر آثار پدیدآورنده - (14) - انسان، ماديگري و اسلام، مباحثي درباره ديدگاه هاي مذاهب، ...

فلسفه مجازات در اسلام - صفحه اصلي - رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس ...

thebigarmy.rozblog.com/.../-فلسفه-مجازات-در-اسلام.h...

Translate this page

Apr 24, 2016 - فلسفه مجازات در اسلام 1 . فلسفه مجازات در اسلام - دانشنامه فلسفه مجازات در اسلام. فلسفه…, فلسفه مجازات در اسلام,ارتش بزرگ.

ارتداد یعنی چه و فلسفه مجازات مرتد چیست؟ - جلوه معشوق

samanbr.parsiblog.com/.../ارتداد+يعني+چه+و+فلسفه...

Translate this page

فلسفه مجازات مرتد. قبل از بیان چرایى سخت گیرى اسلام درباره ارتداد، توجه به چند نکته ضرورى است: یک. کرانمندى خرد بشرى . احکام دینى تابع مصالح و مفاسد واقعى ...

پورتال-پژوهشكده فقه و حقوق-آثار برگزیده/فلسفه قصاص از ديدگاه اسلام

www.dte.ir/.../ShowPage.aspx?...ID...

Translate this page

موءلف براى تبيين فلسفه مجازات از ديدگاه اسلام، به تئورى مختلط و دو گانه اى دست يافته كه مى تواند كل سيستم كيفرى اسلام را تحت پوشش قرار دهد. اهميت اثر در خود ...

فلسفه مجازات در اسلام تحلیل می‌شود - IQNA

www.iqna.ir/fa/.../فلسفه-مجازات-در-اسلام-تحلیل-می‌ش... - Translate this page

Feb 1, 2014 - گروه اندیشه: نشست علمی بررسی و تحلیل فلسفه مجازات در اسلام امشب در قم برگزار خواهد شد.

بزه قتل نفس و فلسفه مجازات قصاص - شبکه اطلاع رسانی راه دانا

www.dana.ir/335492

Translate this page

Jun 9, 2015 - شبکه اطلاع رسانی راه دانا-بزه قتل نفس و فلسفه مجازات قصاص ... در قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ نیز از ماده ۳۸۱ تا ۳۸۵ به قصاص نفس اشاره دارد.

جمع بندی فلسفه مجازات سوزاندن در اين دنيا ! - گفتگوی دینی

www.askdin.com/showthread.php?t=31644

Translate this page

Sep 30, 2013 - با سلام آيا در قران كريم و در زمان پيامبر (ص) حكم به سوزاندن شده است ؟ مجازات سوختن در اسلام مربوط به چه گناهاني است و چرا ؟ آيا درختان و حيوانات موذي ...

چرا در اسلام، مرتد را می‌کشند؟ آیا این کار مخالف آزادى عقیده نیست؟ - 1

www.islamquest.net › ... › گنجینه پاسخ‌ها › فقه و احکام

Translate this page

مطلب سوم: فلسفه مجازات مرتد براى روشن شدن فلسفه مجازات مرتد باید به چند نکته توجه کرد: 1. احکام اسلام به دو حیطه احکام فردى و احکام اجتماعى تقسیم می‌شود.

فلسفه سنگسار چیست؟ | پرسمان قرآن

www.porsemanequran.com/node/22567

Translate this page

فلسفه سنگسار چيست؟ با چه توجيهي ميگن اين عمل گناه مجرم و مي شوره؟ پاسخ: با سلام و تشکر به خاطر ارتباط تان با اين مرکز. هدف مجازات در اسلام، درمان درد جامعه و ...

تحقیق در مورد فلسفه مجازات در اسلام - فایل مفید

filemofid.ir/تحقیق-در-مورد-فلسفه-مجازات-در-اسلام/

Translate this page

Jul 12, 2016 - سپس به تشريح ديدگاه اسلام مى پردازد و به اين مسئله مبنايى تاكيد مى ورزد كه توجه اسلام به ابعاد اخروى حيات انسان،دريچه نوينى را در فلسفه مجازات ها ...

1

2

 

3

 

4

 

5

 

6

 

7

 

8

 

9

 

10

 

Next

Unknown - Use precise location

 - Learn more   

Help Send feedback Privacy Terms

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 4728
  • کل نظرات : 22
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 13
  • آی پی امروز : 97
  • آی پی دیروز : 89
  • بازدید امروز : 865
  • باردید دیروز : 375
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 5
  • بازدید هفته : 865
  • بازدید ماه : 3,886
  • بازدید سال : 85,017
  • بازدید کلی : 1,386,742