ارزش و جایگاه انسان از نظر مكتب وحی
![ارزش و جایگاه انسان از نظر مكتب وحی](http://bartarin.filenab.com/files/product-images/default5.jpg)
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 79 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 50
ا رزش و اهمیت انسان مسئله ای است كه اثبات آن احتیاج به استدلال و برهان ندارد و موضع آن نسبت به مخلوقات دیگرمانند خورشید هنگام نصف النهار است در وضوح و روشنی
قیمت فایل فقط 7,500 تومان
ارزش و جایگاه انسان از نظر مكتب وحی
مقدمه:
ارزش و جایگاه انسان از نظر مكتب وحی
ا رزش و اهمیت انسان مسئله ای است كه اثبات آن احتیاج به استدلال و برهان ندارد و موضع آن نسبت به مخلوقات دیگرمانند خورشید هنگام نصف النهار است در وضوح و روشنی . واین ارزش وبرتری در ارتباط با شكل یا جسم ظاهری او نیست زیرا پر قدرت تر و زیبا تر از انسان در میان موجودات جهان فراوان است قرآن كریم در این رابطه می فرماید :
اَ أنْتُمْ أشَدُّ خَلْقاً أمِ السَّمآءُ بَنها . رَفَعَ سَمْكَها فَسَوَّها(1)
ترجمه : (( آیا شما از جهت آفرینش استوار ترید یا بنای آسمان كه خداوند آن را سقفی بلند وبی ستون استوار ساخت.))
پس اگر انسان را از این لحاظ با مخلوقات دیگر خداوند مقایسه كنیم او را در برابر عظمت خلقت موجودی بسیار ضعیف وفوق العاده كوچك است و نمی توان برای او حسابی باز كرد و اگر انسان از تماشای عظمت خلقت چشم پوشی كند و این جهان شگفت انگیز و پر از عجائب را نا دیده بگیرد و به تعبیر دیگر فراموش كند به قدرت بسیار ناچیز خود مغرور گشته دچار خود بینی شده و به بد ترین رذائل آلوده می شود و تا میدان پر خطر (( َانََا َرّبُّكُُمُ الاَعْلا)) )) پیش می رود آنگاه با وزش بادی یا جرعه آبی یا پشه نا توانی باد دماغش خالی و پوزه اش به خاك مالیده می گردد وبی آبروئی او در تاریخ ثبت می شود .
پس ارزش این موجود ( انسان ) وعزت و فضیلت این مخلوق را باید در ناحیه معنی وروح و روان و بعد الهی او جستجو كرد . فطرت عقل استعدادهای خدا دادی وجدان میل به سعادت وكمال و عشق به عظمت مایه های ارزش انسانند.
اما اگر انسان بخواهد به تنهایی از این مایه ها استفاده كند یا بطور ناقص استفاده خواهد كرد یا آن ها را در فاسد ترین راه یا رذیلانه ترین برنامه ها بكار خواهد گرفت بدین سبب خداوند كریم برای اصولی خرج كردن این مایه ها وصحیح بكار بردن این استعدادها انبیاء گرامی خود را همراه با كتب آسمانی به كمك انسان فرستاده و از آدمیان خواسته است تا برای رسیدن به مقصود ودریافت سعادت خیر دنیا و آخرت واقامه عدل و قسط از آن مردان الهی پیروی كرده ودستورات آنان را مانند شمع روشنی فرا راه خود قرار دهد .
هدف از تعلیم وتزكیه:
انبیاءالهی در مرحله اول به اعلام تعالیم آسمانی و فرامین معنوی الهی پرداخته و سپس از انسان اجرای این برنامه های الهی را طلب كرده اند یعنی ابتدا به تشریح نسخه الهی اقدام كرده وبعد از انسان خواسته اند برای دفع دردهای فكری وروحی وحل كلیه مشكلاتی كه با آن روبرو می شوند به این نسخه الهی عمل كنند .زیرا انبیاء الهی منشاء تمام آلودگی ها ومنبع تمام نا پاكیها و مایه همه گناهان و تجاوزات انسان را از آلودگی نفس او میی دانند
و معتقدنند اعضاء و جوارح ابزار نفس او می باشند و پاكی یا نا پاكی اعضاء، درستی یا نادرستی عمل ،خوش خلقی یا بد خلقی او بستگی به نفس دارد و اگر نفس تابع عقل گردد و عقل تابع انبیاء وكتب آسمانی باشد عقل حاكم بر نفس گشته و ابزار نفس را در راه صحیح بكار می گیرد وانسان راه صحیح را خلقی و بد خلقی او بستگی به نفس دارد واگر نفس تابع عقل گردد وعقل تابع انبیاءتشخیص خواهد داد . اما اگر نفس انسان سركش باشد واز پیروی عقل سرباز زند برای ارضای خود بوسیله اعضاء وجوارحش دست به هر عمل ننگین می زند. واز انسان درنده خوئی عجیب و متجاوزی خطر ناك وستمگری نا بكار و مجرمی پلیدمی سازد .
قرآن كریم در این باره می فرماید:
قَدْ أفْلَحَ مَنْ زَكَّیها. وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسَّها (1)
ترجمه: (( بی تردید هر كس نفس را پاكیزه ساخت رستگار شد وهر كس نفس را ناقص وگمراه و آلوده ساخت نومید وبی بهره شد.))
خدوند درسوره شمس از طریق معلومات فطری و نور وحی كه توسط انبیاء اعلام شده انسان را عالِم وشناسای تقوی ساخته وطریق اجتناب از هر گناهی را به او آموخته است و این انسان است كه باید یكی از دوراه خیر و شر را انتخاب كند. ولی باید بداند كه سعادت ورستگاری او درسایه پاكی نفس وخودداری ازتبعیت هوای نفس است .
انسان اگردارای تمام منابع علوم وفضائل مادی باشد ولی درارتباط با تعالیم الهی قرار نگیرد راهی برای تزكیه نفس ندارد وبا داشتن آن همه علوم ومنابع مادی از تخلف و عصیان وفساد در امان نیست همانطور كه در دنیای غرب با داشتن آن همه امكانات مادی و منابع علمی و دانشگاهها آمار جرم و جنایت درصد قابل ملاحظه ای را نشان می دهد و بشتر تخلفات و منكرات كشورهای اسلامی نیز معلول ارتباط با كشور های غربی وسیاست های استعماری آنان می باشد. به قول حكیم و فیلسوف الهی و عارف آگاه مولوی :
صد هزاران فضل داند از علوم جان خود را می نداند آن ظلوم
تو همی دانی یجوزُ لا یجوز خود ندانی كه یجوزی یا عجوز
وجای تعجب است كه این مدعیان تمدن از قیمت وارزش كالای زمینی و از یجوز و لا یجوز مسائل مادی با خبرند اما كمترین خبری از حیثیت و ارزش انسانی خود ندارندو نمی دانند راه كمال وفضیلت چیست .
تقوی مهمترین عامل تزكیه نفس:
انسان باید كوشش كند تا با كمك تقوی نفس خود را از حالت امّاره بودن نجات داده وبحالت نفس مطمئنه برساند انسان وقتی در اثر تعالیم انبیاء با مكتب وحی و كتب آسمانی آشنا شد و این حقیقت را درك كرد كه تنها نسخه شفا بخش وسعادت او پیروی از فرامین الهی ودستورات انبیاء وكتب آسمانی است باید در مرحله اول به یاد گیری این دستورات بپردازد ودر مرحله دوم به اجرای این فرامین الهی اقدام نماید. اجرای فرامین الهی روح تقوی را در انسان تقویت كرده و از ارتكاب جرم وگناه باز می دارد ودر مسیر حركت به سوی الله از آلودگسها و هر گناهی كه دارای كیفر دنیوی و اُخروی است مصون مانده و به تبع آن جامعه نیز از هر گونه ظلم وبی عدالتی و تجاوز در امان خواهد ماند . در كتاب غرر الحكم از امیرالمؤمنین علی (ع) در رابطه با تزكیه نفس و نجات آن از آلودگیها احادیثی نقل گردیده از جمله :
نَفْسَك أقْرَبُ أعْدائك إلَیْك (2)
ترجمه: ((نفس تو نزدك ترین دشمنان توست یعنی نفس كه آراسته به تربیت الهی نباشد نزدیك ترین دشمن انسان است .))
نَزّهوا أنْفُسَكُمْ عَنْ دَنَسِ اللَذّاتِ وَتَبَعاتِ الشَهَواتِ(1)
ترجمه: ((نفوس خود را از لذّ ت های دور از مرز های الهی و گرفتاریهای شهوات پاك كنید.))
نَفْسُكَ عَدُوٌ مُحارِبٌ وَضِدٌّ مُواثِبٌ إنْ غَفَلْتَ عَنْها قَتَلَتْكَ (2)
ترجمه: (( نفست دشمنی است جنگجو و خصمی است حمله كننده اگر از او غافل شوی هلاكت می كند.))
ای كاش انسان به ارزش والا ومقام خلیفه الهی خود پی می برد واز علل سعادت و هلاكت آگاه می گشت وبر خطر پیروی از نفس امّاره اطلاع پیدا می كرد تا در راه تزكیه نفس خویش قدم می گذاشت و مرتكب جرم وجنایت نمی شد تا مستوجب كیفر دنیوی و عذاب اُخروی گردد.
گر چه هدف از این تحقیق و پایان نامه بر رسی اجرای حدود الهی و آثار آن در جامعه می باشد و كیفر جرائمی از قبیل زنا قذف شرب خمر سرقت محاربه و ارتداد مورد بر رسی قرار خواهد گرفت ولی در این مقدمه كوتاه سعی شده تا نكاتی در باره جایگاه و ارزش انسان وعلل سقوط او از مرز های انسانی وآلوده شدن به نا پا كیها وجرائم بیان شود بلكه مفید واقع گرددزیراقضات محترم علاوه بر اجرای كیفر دنیوی مجرم بر اساس وظیفه الهی واز باب امر به معروف و نهی از منكر مسؤول آگاه كردن متهمین ومجرمین از عقوبات اُخروی هستند شاید مجرمین با آگاه شدن از عذاب اُخروی از انجام جرم و گناه توبه كرده ومورد عفو ومغفرت خداوند قرار گیرندو در صورتی كه از كیفر دنیوی عفو گردند خود را اصلاح كنند و دیگر مرتكب جرم نشوند و به آغوش جامعه باز گردند و جامعه نیز از خطر افتادن در ورطه هلاكت كه نتیجه اعمال ورفتار نا هنجار آنان است سالم بماند .
فصل اوّل
فلسفه حقوق كیفری در اسلام
مكتب اسلام برای مصلحت امت اسلامی و بسط و گسترش عدالت وامنیت اجتماعی و تهذیب نفس و حفظ نظام جامعه روشها وشیوه هائی را بكار گرفته كه در آخرین مرحله نوبت به اجرای مقررات جزائی واقامه حدود و تعزیرات می رسد .اسلام دین رحمت است و خداوند متعال پیامبر رحمت را جهت هدایت وگسترش رحمت برای اجتماعات بشری بر انگیخته همانطور كه در قرآن كریم می فرماید:
وَما أرْسَلْناكَ إلّا رَحْمَهً للْعالَمینَ(1)
ترجمه: (( وتو را جز رحمتی برای جهانیان نفرستادیم)) این رحمت الهی یك قانون كامل و شامل است كه همه جهان وجهانیان را فرا می گیرد و نیز می فرماید :
وَرَحْمَتی وَسِعَتْ كُلَّ شَیءٍ(2)
ترجمه: ((رحمت من همه چیز را فرا گرفته است)) تجلی رحمت گسترده الهی در دین اقتضا می كند كه در باره هدایت مجرمان و تبه كاران روشی منطقی بكار گرفته شود ودر پناه رحمت الهی قرار گیرند زیرا تبه كاران خودرا به اختیار در ورطه خطر هلاكت كشانده وسر نوشت شومی را برای خود ایجاد كرده اند شاید با قرار گرفتن در پناه رحمت الهی راه اصلاح را در پیش گیرند تا هم خود را نجات دهند و هم جامعه را از زیان جرائم خود ایمنی بخشند.روش اسلام نیز در بر خورد با تبه كاران نشانه بارزی از این رحمت است.
1-1- روشهای مسالمت آمیز اسلام در مبارزه با جرم:
1-1-1- نخستین راهی كه اسلام برای هدایت مجرمان و ریشه كن كردن جرائم برگزیده نشر و گسترش تعالیم اخلاقی استكه به نیكی ها و فضائل فرمان می دهد و از بدیها و رذائل باز می دارد و انسان را به فطرت خود هدایت می كند باشد كه بوسیله هدایت فطری و بر اساس عشق به خوبی و نفرت از بدی راه خود را به سوی فضیلت باز یابدو از تاریكی های گناه بسوی نور هدایت و راهنمائی شود . انسان های پاكدل كه از هدایت فطرت برخور دارند خیلی زود در پرتو تعالیم اخلاقی جان و روان خود را تربیت می كنند وبه ساختن
جسم و روح خود می پردازند. اگر انسان از حریم فطرت خود دور نشده باشد همین آموزش های اخلاقی به تنهائی برای هدایت او و باز داشتن او از ارتكاب رذائل و جرائم كافی است .تعالیم اخلاقی در اسلام از اهمیت ویژه ای بر خوردار است تا آنجا كه پیامبر اكرم (ص)هدف از بعثت خود را نشر فضائل اخلاقی بر شمرده و فرموده است :
إنّی بُعِثْتُ لِاُتَمِّمم مَكارِمَ الْاَخْلاقْ
1-1-2- دومین راه مبارزه مسالمت آمیز اسلام برای برخورد با جرائم وضع احكام فقهی است كه حاكم بر روابط انسان با خود و خدای خود است و نیز حاكم بر گفتار و كردار او می باشد . غرض از وضع این قبیل احكام آن است كه انسان خود را آنچنان كه باید شاید بسازد . انسانی كه در پرتو تعلیمات فروع دین خود را ساخت چگونه ممكن است در ورطه معاصی و جرائم در افتد. گروه زیادی از انسن ها موفق می شوند در این مرحله راه خود را بسوی مقصد در پیش گیرند و از انحراف و گمراهی ایمنی یابند ولی افرادی سیه دل و تیره روز پیدا می شوند كه در ضلالت و گمراهی و فساد غوطه ور می شوند اما هنوز امید به اصلاح آنان به شیوه مسالمت آمیز از بین نرفته است
1-1-3- اسلام سومین راه مبارزه مسالمت آمیز خود را امر به معروف و نهی از منكر معرفی می كند تاتحت شرایطی این گونه افراد بسوی كار های شایسته ای هدایت و از جرائم و منكرات باز داشته شوند تا بدین وسیله از وقوع جرم در جامعه جلو گیری بعمل آید . پس ملاحظه می شود كه دین اسلام در راه مبا رزه با جرم و اصلاح مجرم مراحلی را به صورت مسالمت آمیز طی كرده و در پرتورحمت بیكران الهی در اصلاح و تهذیب نفوس و حمایت از فرد و جامعه كوشیده است .
1-1-4- روش شدت عمل به جای مسالمت آمیز .اگر افرادی در جامعه پیدا شوند كه هیچ كدام از روشهای مسالت آمیز سه گانه فوق نتواند آنان را اصلاح كند و از ارتكاب جرائم ومنكرات باز دارد عقل و منطق می گوید قانون باید یكی از دو راه را انتخاب نماید اول اینكه مجرم را آزادانه در میان جامعه رها كند و كاری به او نداشته باشد در این صورت معلوم است كه چه اتفاقی خواهد افتاد . مجرم خطر ناكی كه خود را ایمن از هر گونه باز خواست و كیفر بیابد بر اساس هوای نفس و خود خواهی دست به ارتكاب جرائم خطرناك می زند و جامعه را به پرتگاه نیستی و نابودی می كشاند وبه گفته بسیاری از حقوق دانان این حمایت از شخص مجرم به قیمت نابودی جامعه و اختلال نظام و محو عدالت و امنیت از جامعه است و این با هیچ منطق و قانونی سازگار نیست چه رسد با قوانین الهی كه بر پایه عدالت ورحمت است .راه دوم همان است كه حقوق كیفری اسلام پیش بینی كرده یعنی اگر مجرم در هیچ شرایطی نتوانست خود را اصلاح كند واز ارتكاب جرم خود داری نماید باید به خاطر مصلحت جامعه فدا شود یعنی اگر امر دایر باشد بین اینكه فردی زنده بماند و جامعه دچار انحراف و نیستی گردد یا جامعه زنده و سالم بماند و فرد نابود گردد كدام را باید انتخاب كرد . هر عقل سلیمی راه حل این مشكل را می داند پس راه منحصر به فرد رسیدگی به جرم و مجرم و اجرای كیفر ولوكیفر اعدام و بكار گرفتن روش شدت عمل به چای شیوه های مسالمت آمیز می باشد واین آخرین راه علاج این بیماران خطر ناك می باشد.همانطور كه طبق یك ضرب المثل قدیمی (( آخرالدواء الكیّ))یعنی آخرین راه درمان بیمارداغ كردن او با آهن گداخته است.
قیمت فایل فقط 7,500 تومان
برچسب ها : ارزش و جایگاه انسان از نظر مكتب وحی , ارزش , جایگاه انسان , مكتب وحی , ارزش و جایگاه انسان , ارزش و جایگاه انسان از نظر مكتب وحی , پروژه , پژوهش , مقاله , جزوه , تحقیق , دانلود پروژه , دانلود پژوهش , دانلود مقاله , دانلود جزوه , دانلود تحقیق
About 302,000 results (0.45 seconds)
Search Results
ارزش و جایگاه انسان از نظر مكتب وحی
20proje20.rozblog.com/.../ارزش-و-جایگاه-انسان-از-نظ...
Translate this page
13 hours ago - ارزش و جایگاه انسان از نظر مكتب وحی دسته: فقه و حقوق اسلامی بازدید: 1 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 79 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 50 ا رزش و ...
[PDF]ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻋﻨﻮان ﺟﺎﯾﮕﺎه اﻧﺴﺎن در ﻗﺮآن و ﻋﻠﻮم اﻧﺴﺎﻧﯽ ﺗﻬﯿﻪ و - طرح ملی ملکوت
malakoot.org/wp-content/uploads/h.safari.pdf
Translate this page
در اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺑﻪ ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ارزش و ﻣﻘﺎم اﻧﺴﺎن از دﯾﺪﮔﺎه ﻗﺮآن ﮐﺮﯾﻢ و ﻣﮑﺎﺗﺐ اﻧﺴﺎﻧﯽ ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮد . ﺳﻮال ﺗﺤﻘﯿﻖ ... ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺟﺎﯾﮕﺎه اﻧﺴﺎن در ﻗﺮآن و ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ آن ﺑﺎ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺟﺎﯾﮕﺎه اﻧﺴﺎن در ﻋﻠﻮم اﻧﺴﺎﻧﯽ. روش ﺗﺤﻘﯿﻖ ... ﻓﺮزﻧﺪ وﺣﯽ و رﺣﯿﻤﯽ(. 1390. ) ..... و ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﯽ رﺳﺪ ﻣﮑﺎﺗﺐ ﺑﺸﺮي ﮐﻪ اﻣﺮوزه اﻧﺴﺎن ﻣﺘﻤﺪن را ﺑﯽ ﻧﯿﺎز از دﯾﻦ ﻣﯽ داﻧﻨﺪ در.
رازِ توصيف دوگانه انسان در قرآن | معرفت - صفحه نخست
marifat.nashriyat.ir/node/644
Translate this page
Jul 17, 2010 - به نظر ايشان، آن همه مقام و شخصيت و ارزش انسان مشروط به اين است كه ... مطلب ديگر اينكه جايگاه و پايگاه هر يك از اين زمينه هاي منفي و مثبت در انسان در كجاست؟ ..... و قوانين الهي و مكتب وحي رهنموني مي كند؛ يعني انسان در صورت تربيت ...
[PDF]ارزش و ﺟﺎﻳﮕﺎه اﻧﺴﺎن در ﻧﻈﺎم ﻫﺴﺘﻲ اﻣﺎم ﺧﻤﻴﻨﻲ دﻳﺪﮔﺎه از
www.ensani.ir/.../20120514173541-9017-152.pdf
Translate this page
ﻧﻜﺘﻪ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻪ در اﻳﻦ ﻣﻮرد اﻳﻦ اﺳﺖ ﻛﻪ، ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺟﺎﻳﮕﺎه اﻧﺴﺎن در ﻋﺎﻟﻢ، واﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﺟﻬـﺎن ..... ﺷﺮاﻓﺘﻤﻨﺪاﻧﻪ اﻧﺴﺎن در ﻣﻜﺘﺐ ﻓﺮﺳﺘﺎدﮔﺎن اﻟﻬﻲ اﺳﺖ ﺗﺎ آﻣـﻮزه ﺻـﺤﻴﺤﻲ در اﻳـﻦ راه ﺗﺤـﺼﻴﻞ ﻧﻤـﻮده .... وﺣﻲ. »(. ﺣﺠﺮ. )29/. اﻳﻦ ﻳﻚ ﻣﻮﺟﻮد ﺷﺮﻳﻒ و وراي ﺟﺴﻢ و. ﺟﺴﻤﺎﻧﻲ اﺳﺖ . روح، ﻣﻈﻬﺮ اﻟﻮﻫﻴﺖ اﺳﺖ و از ﺻﻌﻖ رﺑﻮﺑﻲ و ﻧـﺸﺎﻧﻪ اوﺳـﺖ و اﮔـﺮ ...
فلسفه خلقت انسان . ماهیت و ویژگی و ارزش انسان . خلیفه الله و خدایی شدن ...
m5736z.blog.ir/post/ENSAN
Translate this page
انسان با قطع نظر از هرگونه اندیشه و رفتار چه ویژگی هایی به لحاظ خلقتی دارد؟ انسان دارای روشن ترین و ارزشمندترین ابعاد وجودی است که هر کدام نمودی از جایگاه والای .... راه انسان خاکی برای فراز آمدن در آسمان افلاک خلافت الهی، راه عقل و وحی و عبودیت است که ..... از دیدگاه مکتب لیبرالیسم، آدمی ویژگی هایی دارد که تاثیر بسزایی بر رفتار ...
جایگاه قوامیت مرد وحقوق انسانی زن از نظر قرآن
maarefquran.org › ... › معارف قرآن
Translate this page
در میان این مکاتب، مکتب انسان ساز و جامعنگر اسلام که قوانین آن از سرچشمه زلال وحی سرچشمه گرفته است با نگرشی فراگیر و با در نظر گرفتن همه ویژگیهای ..... به نظر بیشتر فقها فلسفهی قوام بودن مرد، عهدهدار بودن امور زنان و برتری ارزش اقتصادی مرد ...
مبانی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(س) - پرتال امام خمینی
www.imam-khomeini.ir/.../مبانی_تعلیم_و_تربیت_ا...
Translate this page
Sep 24, 2014 - از راه وحی و مکتب انبیا، نه تنها فطرت و بینش های فطری انسان به فعلیت و .... حال با توجه به این مباحث و در نظر داشتن جایگاه انسان در عالم هستی و ...
انسان شناسی دینی دکتر سعیدی - حرف دل
razoniaz1.persianblog.ir/post/64/
Translate this page
Dec 30, 2013 - در هر مکتب و نظامی، علم فینفسه ارزش است و هیچ مکتبی نیست که به .... تجربه و پذیرش مکتب وحی به عنوان مهمترین راه شناخت انسان میباشد. .... آنچه در این بحث مدّ نظر هست تکیه بر این نوع انسان شناسی و ورود در حوزه منابع وحیانی در جهت شناخت انسان. ... ابعاد دیگر شناسایی متداول برای انسان، شناخت صنفی و جایگاه ...
انسان شناسی
www.hawzah.net/fa/Magazine/View/.../انسان-شناسی
Translate this page
اما در انسان شناسی کل نگر، انسان به طور کلی و با صرف نظر از بُعد، شرایط، زمان و مکان ... باور داشت ها، ارزش ها، رسم ها، رفتارها و هنرهایی که اعضای یک جامعه به کار می برند. 3. ... در پی کشف معارفی راجع به انسان و جایگاه و مقام و منزلت او در نظام هستی است. .... نگرش خاص انسان شناسانه هر مکتب هدایتگر و خط دهنده علوم تربیتی و جامع تر از آن ...
کمال نهایی انسان
www.hawzah.net/fa/Article/View/.../کمال-نهایی-انسان
Translate this page
... که واقعا کمال انسان امری قراردادی است و بستگی به نظر اشخاص یا مکتب ها دارد. ... اندازه ای که لازمه تکامل روحی اوست، ارزش دارد و به هیچ عنوان کمال نهایی او محسوب نمی شود. ... بنابر این، برای شناخت کمال حقیقی و نهایی انسان باید گوش به ندای وحی داد و ... می شود، یعنی انسان در نقطه نهایی سیر استکمالی خویش به جایگاهی می رسد که آن جا، ...
ارزش انسان در آموزهای کلام وحی به کسب دانش است - IQNA
iqna.ir/.../ارزش-انسان-در-آموزهای-کلام-وحی-به-کسب-دان...
Translate this page
Sep 22, 2014 - در جایگاه و اهمیت علم و دانش، بیگمان ارزش انسان در آموزههای قرآنی به دانش ... و حقیقتجوست و از طرفی اهمیت و ارزش تحصیل علم و دانش از نظر قرآن و ...
جایگاه تعلیم و تربیت اسلامی در علوم انسانی
criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_967_209.html
Translate this page
by نیلی احمدآبادی - 2013
کلیدواژهها: علوم انسانی، علوم تربیتی، تعلیم و تربیت اسلامی، وحی. 1. .... از نظر آنها مطالعات علوم انسانی باید بر مبنای تبیین منطقی عقلانی و مطالعات .... و پرورش را شناخت ماهیت و جایگاه انسان در جهان، ماهیت علم، ارزش و زیباییشناسی تشکیل میدهد. ... اینجاست که اهمیت تعلیم و تربیت در مکتب والای اسلام جایگاه خویش را نشان میدهد.
بررسی حقوق انسان از دو دیدگاه غرب و اسلام - خبرگزاری فارس
www.farsnews.com/newstext.php?...
Translate this pageFars News Agency
Feb 15, 2015 - ارزش حقوق و جایگاه نظام حق در غرب، به ارزش لذت مادی آن بستگی محض ... به این لحاظ، در بررسی دیدگاه فقه، نسبت به حقوق انسان، رجوع به منابع اصلی وحی و ..... ابن سیرینها و میردامادها در عنفوان جوانی به تأسی به مکتب انبیای الهی، چون ...
جایی برای انسان(نگاهی به جایگاه انسان در جهان)
www.hawzah.net/.../جایی-برای-انسان(نگاهی-به-جایگاه...
Translate this page
بازشناسی جایگاه انسان در هستی، رهنمونی بسیار شایسته برای شناخت معنای زندگی است. .... می شود، این است که انسان از دیدگاه وحی، دارای سرشت و بنیادی ارزش گراست. ... از این رو، بسیاری از مکتب های فکری، پس از بحث درباره ویژگی های آدمی، به تبیین ... انسان مؤمن است و از نظرِ مسلمانان، انسان با این همه ویژگی های ممتاز نسبت به سایر ...
بررسی مقایسه ای انسان شناسی ازدیدگاه اسلام و غرب - تکاب آیسان
takabaysan.blogfa.com/post/17
Translate this page
Oct 19, 2012 - بامروري گذرا و به اجمال در فرهنگ اسلامي ،جايگاه انسان در برابر نظام هستي وخالق ... ارزش انسان دراسلام به اندازهاي است كه حتي اومانيسم اروپايي ،اومانيسم بعد ... خدا كه از نظر اسلام واز نظر هركسي كه مومن است بزرگترين ومتعاليترين است ... حق است لكن معيارحق نيست و ابزار دستيابي به حقيقت عقل و وحي است، نه حس آدمي ...
تکریم انسان از منظر اسلام و لیبرالیسم - انسان پژوهی دینی
raj.smc.ac.ir/article_2296.html
Translate this page
by مظفری - 2011
فرضیه مقاله این است: تکریم انسان از منظر اسلام با لیبرالیسم تفاوت ماهوی دارد. ... یعنی اصل بنیادی لیبرالیسم، ارزش اخلاقی و ارزش مطلق و کرامت ذاتی شخصیت انسان ... طبیعت؛ حق برخورداری از آزادیهای سیاسی- اجتماعی؛ حق برخورداری از جایگاه بلند در .... با نگاهی به دیدگاه لیبرالیسم میتوان گفت: تکریم انسان از نظر این مکتب در ...
:: مقالات دینی و اخلاقی :: شاخص های مکتب اخلاقی امام رضا (ع)
www.erfan.ir/farsi/81293.html
Translate this page
از همین روست که پیامبرش را بر اساس این معیار سنجیده و ارزش و جایگاه و منزلت وی ... معنای پرهیز از هرگونه پلیدی و زشتی و ناپسندی که عقل و وحی حکم بدان می کند، خود .... [11] از نظر امام رضا(ع) یکی از نشانه های خوشی در زندگی دنیایی این است که انسان ...
تعلیم و تربیت و علوم انسانی - نگاه اسلام به كرامت انساني
tayeb1354.blogfa.com/post-5.aspx
Translate this page
آيا كرامت انسان در اديان الهي در جايگاه والاتري نسبت به ديدگاههاي مدرن مي باشد يا خير؟ ... در مكتب اسلام ارزش فراواني براي انسان در نظر گرفته شده و به تكريم آن سفارش .... انساني با تربيت اسلامي به اين دليل اهميت دارد كه : "تربيت اسلامي از منبع وحي ...
اخلاق وکرامت انسان در قرآن وروايات
www.dmsonnat.ir/.../اخلاق-وکرامت-انسان-در-قرآن-وروا...
Translate this page
Mar 15, 2014 - جنبش اخلاقي اسلام،که به وسيله پيامبر عالي قدر پايه گذاري شد،از نظر ... پيامبر اکرم(ص) مصداق بارز انساني با کرامتي است که به مقام خليفه اللهي نايل آمده و فرشته وحي بر او نازل .... انسان بواسطه عقل جايگاه ويژگي در ميان موجودات هستي دارد که باعث ... يکي از مباني کرامت و اخلاق و از نشانه هاي ارزش وجودي انسان در قرآن ...
ثقافت اسلامی :: ارزش كار وعمل از ديدگاه اسلام
www.saqafat.net/detailview/article/4
Translate this page
انسان پر ارزش ترين مخلوق خداوند جل جلاله است كه در اين جهان او را خلق كرده زيرا ... جايگاه وحي در اسلام هيچگاه به مفهوم زايل كردن نقش عقل در انسان نمي باشد بلكه هدف آن ...
بررسی تطبیقی منزلت انسان در اندیشه مهدویت و مکتب اومانیسم
vista.ir/.../بررسی-تطبیقی-منزلت-انسان-در-اندیشه-مه...
Translate this page
در مقابل، اندیشه مهدویت، منزلت نوع انسان را بدون در نظر گرفتن طبقات برتر و پست، به گونهای ... اگر روشن شود که انسان میتواند با خدای خود ارتباط تنگاتنگ برقرار کند و وحی الهی را ... الف) جایگاه محوری انسان در مکتب اومانیسم .... که بخواهد آن را نفی کند و ارزش و اهمیتش را نادیده بگیرد، قبل از نفی آزادی، به نفی خود پرداخته است.
مركز تعليمات اسلامي واشنگتن - صفحات اجتماعي و خانوادگی - آرا و ...
iec-md.org/.../andisheh_tarbiyati_imam_khomeini_m...
Translate this page
تلاش براي شناخت مكتب تربيتي امام خميني نيز اگر بخواهد قرين توفيق باشد، بايد از كاوش ... پيش از ورود به بررسي ديدگاههاي مبنايي امام خميني، ذكر چند نكته لازم به نظر ميآيد. ... 6ـ بدون دستگيري وحي، در رسيدن به كمالات خويش توفيقي نخواهد داشت؛[2] ... براي آنكه ارزش و جايگاه اينگونه آراي انساني شناختي بيشتر آشكار شود، بحثي ...
پایگاه جامع امام خمینی رحمة الله علیه - مطالب - آرا و اندیشههای تربیتی امام ...
emam.com/.../آرا-و-اندیشههای-تربیتی-امام-خمینی-(ره)
Translate this page
May 1, 2016 - تلاش برای شناخت مکتب تربیتی امام خمینی نیز اگر بخواهد قرین توفیق باشد، ... 6ـ بدون دستگیری وحی، در رسیدن به کمالات خویش توفیقی نخواهد داشت؛(2) ... برای آنکه ارزش و جایگاه اینگونه آرای انسانی شناختی بیشتر آشکار شود، بحثی ... نهایت اینکه میکوشد با در نظر آوردن آثار و فواید موفقیت (در اصطلاح خودش)، ...
جایگاه و شخصيت زن از ديدگاه قرآن کریم | وب سايت حجت الاسلام و ...
www.adeli-af.com › مقالات
Translate this page
هویت و جایگاه والای زن هویت زن، هویت جامعه است و ارزش نهادن به زن و تکریم فضایل، کمالات و ... لذا وقتی هدف رسالت را تشریح میكند و غرض نزول وحی را بازگو مینماید، میفرماید: ... در نتیجه ملاك و برتری از نظر قرآن کریم انسانیت انسان است نه جنسیت او. .... درك و تحملي برابر با مرد است و مصداق كامل انسان بالنده و پويا در مكتب اسلام است.
انسان و قرآن - جایگاه انسان در نظام هستی از منظر قرآن
ghader61526.blogfa.com/.../جایگاه-انسان-در-نظام-هست...
Translate this page
برای بررسی پاسخ قرآن کریم به این سؤالات، باید جایگاه انسان درنظام هستی را .... و بررسی زیاد دارد»[16] امّا با رجوع به قرآن کریم و کلام وحی، آیاتی را میتوان یافت که همگی ... امّا نباید از نظر دور داشت که «کثیر» موجود در آیه میتواند در دو معنا استعمال شود؛ ..... [7] - ممدوحی، انسان و جهان در شناخت مکتب اسلام، قم: مؤسسهی آموزشی و پژوهشی امام ...
: نیاز انسان به دین و ایمان از دیدگاه علامه مطهری
www.mortezamotahari.com/fa/articleview.html?...
Translate this page
مادی است، برای حیوان خواسته و مطلوب معنوی، ارزش اخلاقی و غیره مطرح نیست. ... یعنی دانایی با ایمان سازگاری ندارد، و بهشت جایگاه انسان های دانا نیست. ..... با توجه به مقدمات یاد شده ضرورت وجود یک مکتب و ایدئولوژی جامع و کامل آشکار می گردد. ... بلکه بزرگترین نیاز را مهمل نگذاشته و از افقی مافوق عقل انسان، یعنی افق وحی، خطوط اصلی ...
پايگاه اطلاع رساني آثار حضرت آيت الله مصباح يزدي | فصل پنجم: نظريه ...
www.mesbahyazdi.ir/node/4774
Translate this page
جايگاه عقل، تجربه و وحي در حكم اخلاقي; 5ـ1. .... كارهاي انسان زماني از ارزش اخلاقي برخوردار خواهند بود كه انسان آگاهانه و خردمندانه به قضاوت در ميان اميال متزاحم خود بنشيند و با ... به هر حال، رابطه افعال ما با كمال مطلوب از نظر شدت و ضعف و قرب و بعدْ متفاوت است. ...... مراتب ارزش اخلاقي در مكتب اسلام طيف وسيعي از ارزشها را شامل ميشود كه.
جایگاه و مقام معلم از دیدگاه قرآن و احادیث
khschool.ir/Articles/ViewArticle.asp?ID=81567
Translate this page
در این مقاله علاوه بر نگرشی کلی به مکتب تعلیم و تربیت اسلامی به جایگاه معلم و ... آیه قرآنی «خلق الانسان علمه البیان» (خداوند رحمن انسان را آفرید و بیان را به وی ... میان شان برانگیخت تا بر آنان آیات وحی را تلاوت کند و آنان را پاک سازد و شریعت کتاب و ... نمونه عینی ارزش و مقام معلم را در سیمای انبیاء و امامان معصوم و بزرگان دینی به ...
پروژه كارشناسی ارشد رشته الهیات گرایش فقه و مبانی حقوق با عنوان ...
www.nezam-mr.ir/post/1898
Translate this page
ارزش و جایگاه انسان از نظر مكتب وحی. ارزش و موقعیت انسان مسئله ای است كه اثبات آن احتیاج به استدلال و برهان ندارد و موضع آن نسبت به مخلوقات دیگر در وضوح و ...
جايگاه اخلاق در اسلام | پرسمان دانشجویی اخلاق
akhlagh.porsemani.ir/content/جايگاه-اخلاق-در-اسلام
Translate this page
اما در اسلام تمامی ارتباطات مناسب و مفید، مورد نظر قرار گرفته اند، ارتباط انسان با خدا، ..... مراتب ارزش اخلاقی در مکتب اسلام طیف وسیعی از ارزش ها را شامل می شود که می ...
ش (فردیس): میگویند: اسلام دین پیامبر و امام پرستی است و نه خدا پرستی ...
www.x-shobhe.com/print/807.html
Translate this page
ب – چه میگویند و آیا سخنشان با وحی، عقل و منطق انطباقی دارد یا خیر؟ از سیاق این کلام مشخص است که نگرانی آنها ارزش «انسان» در مکتب اسلام نیست، بلکه میخواهند از این در وارد شده و اعتقاد، علاقه، احترام و جایگاه اهل عصمت (ع) را در دیدگاه مسلمان تضعیف .... بغض و کینه دارند، خود همین احساس و حتی شدیدترش را به انسانهایی که از نظر آنان ...
نسبت «عقل و وحی» از دیدگاه فلسفه و مکتب تفکیک1
maktabetafkik.persianblog.ir/page/mag4
Translate this page
برخی از بزرگان مکتب تفکیک، آن را «حقیقت نوری خارج از نفس انسان که انسان با او .... بنابراین از نظر مکتب تفکیک، عقل دارای جایگاه و ارزش مخصوص به خود است و ...
تاریخی فرهنگی قرآنی 1 - اقسام وحى در قرآن مجيد
m3657z.blogfa.com/post-1336.aspx
Translate this page
این بدان معناست که خداوند می خواهد انسان را از طریق عقل و وحی به جایگاه شایسته ای برساند ..... که همه ابزارها در رسیدن به نتایج یکسان و از نظر اعتبار و ارزش در یک سطح هستند. ... مکتب اهل بیت(ع) غیر از ویژگی های خاص خود در حوزه نظام سیاسی که بر مدار ...
پدر معنوی من و شما... - مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان
www.hozehkh.com/OneEntry?entryID=11736
Translate this page
Apr 30, 2015 - نخستین نغمههای آسمانی وحی در اسلام، بیان كننده ارزش قلم و آموزش علم و ... از محوریترین برنامههای فردی و اجتماعی این مكتب الهی به شمار میرود. ... در بیانات حضرت علی(ع) اهمیت علم و علم آموزی از زوایای مختلف مورد توجه و امعان نظر قرار گرفته است. ... (ع) جایگاه رفیع و متعالی دارد به گونه ای که هویت انسانی انسان، وابسته ...
نقش الگوهای اخلاقی در تعالی روحی انسان - معارف وحی و خرد
maref.ir › مقالات › معارف اخلاقی
Translate this page
یکی از موضوعات مهمی که در جهانبینی هر مکتب به آن توجه می شود شناخت انسان از دیدگاه آن ... در پاسخ به این سؤالات هم فیلسوفان و هم عرفا سخن گفتهاند، هم روانشناسان نظر ... در تفکر قرآنی، میان اعتقاد به خدامرکزی و آزادی انسان و ارزش او هیچگونه تقابلی ...
تاملی در کارکردهای فلسفه در حقوق - پژوهشکده مجازی حقوق
edalat1404.ir/?fkeyid=&siteid=648&pageid...
Translate this page
محور هر علم از علوم انسانی، انسان است و انسان با توجه به چیستی، هستی و نیازها تعریف ... لاجرم بایستی اذعان کرد معارف نظری یا فلسفه مضاف هر مکتب از مکاتب حقوقی .... برخی به فلسفه حقوق بهعنوان یک مسئله انتزاعی خالی از ارزش نگاه میکنند. .... لذامیزان حق وباطل بودن وحجیت گزاره ازنظر وحی از مبانی فلسفه حقوق در نظر اسلام است.
نقد انسانگرایی اومانیستی در اندیشه امام خمینی(ره) - bakhtiyaran
www.bakhtyaran.com/.../757-نقد-انسانگرایی-اومانی...
Translate this page
Jun 5, 2016 - *اگر امکان دارد در مورد جایگاه انسان در اندیشه اسلامی توضیحی بفرمایید و ... *اکنون که بحث در اومانیسم و بررسی و نقد این دیدگاه از نظر اسلام و امام ... -امام خمینی(ره) با تأکید بر اینکه تنها منبع معرفت بخش اصیل وحی است، ... *آیا اندیشه اسلامی و رویکرد امام خمینی در باب مبدأ ارزش های اخلاقی چنین رویکردی را بر میتابد؟
جامعة الزهراء - عمومی غیر حضوری
new.jz.ac.ir/ShowPage.aspx?page_=news...
Translate this page
Dec 1, 2013 - ارزش معرفتي اعجاز. ۱۹. ... بررسي مسأله خلود از منظر عقل و وحي. ۴۷. بررسي معاد جسماني از ديدگاه حکمت متعاليه. ۴۸. بررسي موضوع عالم ذر و رابطه آن با اختيار انسان از نظر قرآن کريم ... جايگاه عقل در فهم و تفسير دين از ديدگاه علامه طباطباييZ و شهيد ... مقايسه تحليلي حقيقت مراحل و تحول ادراک در حکمت متعاليه و مکتب ...
بازشناسی جایگاه علوم انسانی
www.torghabehonline.com › ... › دانش و فناوری
Translate this page
بشر موجودی است که دارای چهار جنبه انسانی آدمی ، حیوانی و نباتی می باشد و با وجود ... شود یعنی چه از جهت تئوری و چه از جهت عملی خود را در جایگاه انسانی واقــع سازد . ... و برای هر کدام از آنها بنابر فلسفه وجودیشان زیستن خاصی را در نظر گرفته است و این ... پیامبری برگزید و بوسیله وحی او را مخاطب قرار داد چرا که این جنبه انسانی بشر بر ...
آیا انسان اشرف موجودات زمین یا کل هستی است و آیا امکان خلقت موجودی ... - 1
www.islamquest.net › ... › مفاهیم قرآنی
Translate this page
اما خلق موجودی اشرف از انسان، هر چند از نظر فلسفی امتناع ذاتی ندارد. ... هرچند بشر از طریق علوم ظاهری احاطه به تمام انواع موجودات ندارد، ولی از طریق وحی و اخبار غیبی .... انسان در برابر خداوند دارای دو مقام و جایگاه است: یکی مقام انسان ها در جریان تکوین و ...
جایگاه زرتشت و اندیشه او از نگاه اندیشمندان جهان | kniknam
www.kniknam.com/.../جایگاه-زرتشت-و-اندیشه-او-از-ن...
Translate this page
آدلر زرتشت می گوید انسان مالک ارادهً آزاد است ودر واقع می باید بین این دو خدا یکی را ... (سنت) زرتشتیان جسد پس از مرگ ارزش چندانی ندارد، و برای آلوده نشدن زیستگاه .... مکتب مزدایی زرتشت که ادب عارفانه یا مغانهً فارسی سند متواتر آن است از نظر مبدا .... زردشت در دورهً غلبهً " جاهلیت"، ضلالت ها وظلمت ها را نفی کرد و با یاری وحی و کلام ...
دیدگاه آیت الله سیدان از مکتب وحی - پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله ...
seyyedan.com/majles/22
Translate this page
معلم مکتب وحی باید از نظر علمی بینظیر بوده و هم از نظر مصونیت از خطا بی مانند. .... آیت الله سیدان درباره جایگاه توسل در مکتب اهل بیت(ع) و در میان شیعیان، با اعلام ... در پیشگاه خداوند متعال آبرومند بوده و ارزش بسیاری داشته باشند، انسان می تواند ...
معرفتشناسی دینی از دیدگاه آیت الله جوادی آملی - خبرگزاری مهر | اخبار ...
www.mehrnews.com/.../معرفت-ش...
Translate this pageMehr News Agency
Jul 23, 2015 - عقل و نقل با هدایت وحی و الهام الهی بهترین راه برای كسب باورهای دینی است. ... فرآیند شناخت و كسب معرفت از روز اول تولد همراه انسان است و چه بسا تا لحظه ..... از جایگاه وحی است، زیرا بر اساس تلقی مفرطانه از ارزش عقل، هنگامی که عقل ...
بررسی معناشناختی و جایگاه قوامیت مرد و حقوق انسانی زن از نظر قرآن و ...
library.tebyan.net/fa/Viewer/Text/61549/1
Translate this page
بررسي معناشناختي و جايگاه قواميت مردو حقوق انساني زن از نظر قرآن و مقايسه با ... مكاتب، مكتب انسان ساز و جامع نگر اسلام كه قوانين آن از سرچشمه زلال وحي سرچشمه ...
بررسی حقوق انسان از دو دیدگاه غرب و اسلام
sadkhabar.ir/.../بررسی-حقوق-انسان-از-دو-دیدگاه-غرب-...
Translate this page
Feb 15, 2015 - ماهیت و قلمرو حقوق انسان، تابع هویت و جایگاه اوست. ... به عبارت دیگر، حقوق فرد، حقوق سکولار است و ارتباطی با خدا، وحی یا دین .... لذا ارزش حقوق، به ارزش لذّت مادی آن بستگی محض دارد (بکر، 1380، .... لذاست که در سیره و سنت بزرگان دین، ابن سیرینها و میردامادها در عنفوان جوانی به تأسی به مکتب انبیای الهی، چون ...
منزلت و جایگاه زن در مکتب اسلام تا چه اندازه است؟ آیا آنان نیز مانند مردان اند ...
shiastudies.net/portal/fa/faq/post/4980/خانواده
Translate this page
در نگاه اسلام، زن و مرد باید هدف مشترکی – که همان رسیدن به اوج قله ی کمال انسانی است- ... دارد و نه نقشی در ارزش گذاری دینی پس نه کمال زن در این است که جایگاهی مثل جایگاه ... و از دریچه ی وحی و خرد اسلامی قرآنی، تفاوتی بین جنسیت زن و مرد نیست، مگر آن .... به نظر می رسد آنچه موجب ایجاد سؤال و تردید در خصوص جایگاه زن در مکتب اسلام ...
دایره المعارف اسلام پدیا » انسان
islampedia.ir/fa/1390/10/انسان/
Translate this page
Jan 3, 2012 - حکما و متکلّمان از نظر عقلی نفس انسان را مجرد می دانند و بر این سخنشان .... که روح او به عقل فعّال متصل است و معرفت را از طریق وحی از عقل فعّال می گیرد. .... در این جا به بعضی از آیات قرآن که به مقام و جایگاه انسان اشاره نموده است می پردازیم: .... به کمال و سعادت و دست یازیدن به والاترین کرامت ها و ارزش های انسانی است که ...
نگاهی به نظریه استيفن هاوكينگ درکتاب «طرح بزرگ» درباره اینکه عالم ...
www.entekhab.ir/.../نگاهی-به-نظریه-استيف...
Translate this pageEntekhab
Dec 28, 2012 - جایگاه ما در آن کجاست؟ ... اظهار نظر اخیر او در نفی خدا در خلقت عالم در داخل جامعه اسلامي ما انعكاس بسيار كم ... انبوه ساختیم، 2 کیلو وزن و چهار هزار دلار ارزش داشت و نمی دانستیم که با آن چه باید ... د : از دیگر ویژگی های این مکتب اینست که حتي اگر امور آخرتی انسان ها را به .... الف - در مكتب وحي نگاه از بالا به پایين است.
شخصيت حضرت زهرا(س) در كلام وحي - Maghaleh - حضرت محمد
rasoolnoor.com/modules.php?name=Maghaleh...
Translate this page
شخصيت حضرت زهرا(س) در كلام وحي ... در این مقاله به بررسى چند نمونه از این آیات با در نظر گرفتن نکاتى که قبلاً ذکر .... ارزش سایر اعمال آن حضرت به همین آگاهى و شناخت و علم اوست و این از بزرگترین درسها و ... انسان کامل در این مکتب جایگاه محورى دارد.
امید - بخش هشتم : مصادیق انسان کامل
mshm.blogfa.com/post/.../بخش-هشتم-مصادیق-انسان-...
Translate this page
آگاهي از دلايل، ويژگيها، وظايف و جايگاه انسان كامل در گروشناخت توحيد عرفاني .... نسبت انسان كامل به عالم، مانند نسبت نگين است به انگشتري (ارزش ركاب به نگين است). .... من لدنّا علماً( 68 آشنايي حضرت موسي(ع) با اين عبدالله، به وسيلة وحي الهي بود.69 .... انسان كاملِ مولانا نيز - با صرف نظر از جنبههاي منفي آن- گاهي در جمع و گاهي در ...
Searches related to ارزش و جایگاه انسان از نظر مكتب وحی
انسان در قرآن
شوهرم منو خیلی میکنه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Next
Unknown - Use precise location
- Learn more
Help Send feedback Privacy Terms