loading...
دانلود تحقیق و مقاله
محمد غفوری تبار بازدید : 111 چهارشنبه 14 مهر 1395 نظرات (0)

ساختمان فلزی

ساختمان فلزی دسته: معماری
بازدید: 3 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 16 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 23

منظور از ساختمان فلزی، ساختمانی است كه بار سقفها، دیوارها و جداكننده ها توسط تیرهای اصلی به ستون منتقل شده و بوسیله ستونها به زمین منتقل می گردد بدیهی است كلیه اسكلت اصلی این نوع ساختمانها از پروفیلهای مختلف فلزی تهیه و ساخته می شود

قیمت فایل فقط 4,500 تومان

خرید

ساختمان فلزی

 

منظور از ساختمان فلزی، ساختمانی است كه بار سقفها، دیوارها و جداكننده ها توسط تیرهای اصلی به ستون منتقل شده و بوسیله ستونها به زمین منتقل می گردد. بدیهی است كلیه اسكلت اصلی این نوع ساختمانها از پروفیلهای مختلف فلزی تهیه و ساخته می شود.

 در ایران برای اتصال قطعات فلزی، معمولاً از جوش الكتریكی (جوشكاری) استفاده می شود. بعد جوش به وسیله محاسبه تعیین می گردد ولی در هر حال نباید از 6mm كمتر باشد. در موقع انتخاب الكترود جوشكاری باید دقت كافی به عمل آید و الكترودی انتخاب شود كه متناسب با جوشكاری بوده و بعد لازم را به راحتی ایجاد نماید. همچنین باید توجه نمود تا آمپر دستگاه به نحوی انتخاب گردد كه قادر به ذوب نمودن الكترود انتخاب شده باشد. حداقل قطر الكترود جوشكاری برای اسكلت فلزی 4mm پیشنهاد می گردد. باید دقت شود كه جوشكاری در كلیه قسمتها یكنواخت بوده و با بعد مساوی انجام گردد و به اصطلاح زنجیره ای باشد.

 

اجزاء تشكیل دهنده ساختمانهای فلزی

ساختمانهای فلزی از اجزاء مهم زیر تشكیل می شوند :

1-         ستونها

2-         پل یا تیرهای اصلی

3-         تیرچه ها

4-         پروفیلهای اتصال مانند نبشی و تسمه و...

1- ستونها

            ستونها از مهمترین و حساس ترین اجزاء ساختمانهای فلزی می باشند. بار سقف به وسیله پلها به ستون منتقل شده و به وسیله ستون به زمین انتقال می یابد. برای ساختن ستونها می توان از پروفیلهای مختلف استفاده نمود مانند دو عدد تیرآهن I معمولی و یا یك عدد آهن بال پهن، و یا دو عدد ناودانی یا یك عدد قوطی چهارگوش و یا چهار عدد نبشی و... . در ایران برای ساخت ستونها معمولاً از دو عدد تیرآهن I معمولی استفاده می شود و آنها را به وسیله تسمه به یكدیگر متصل می نمایند.

            برای ساختن ستونها از دو عدد تیر I معمولی باید دقت كافی نمود تا ستونها كاملاً مستقیم و راست ساخته شود زیرا كوچكترین انحنای ستون ممكن است بعد از بارگذاری منجر به كمانش ستون گشته در نتیجه باعث تخریب ساختمان گردد. انحنا در ستون به دو دلیل ممكن است ایجاد شود :‌ اول آنكه امكان دارد تیر آهن های مورد استفاده برای ساختن ستون در اثر حمل و نقل دارای پیچیدگی باشد. دوم آنكه ممكن است در اثر جوشكاری غیر فنی و نادرست در ستون پیچیدگی ایجاد شود.

 

ورق بست

            در بالا و پایین و همچنین در محل عبور پلها در طبقات برای ستونهای سراسری به جای تسمه از ورق بست استفاده می شود.

            پهنای ورق بست (b) به اندازه پشت تا پشت ستون می باشد (قدری كمتر برای جوشكاری) و ارتفاع آن (h) حداقل در ابتدا و انتهای ستون برابر b می باشد. همچنین ضخامت آن حداقل 50/1 ارتفاع (h/50) در نظر گرفته می شود. ارتفاع ورق بست در قسمت میانی به اندازه ارتفاع پل به علاوه پهنای دو عدد نبشی تكیه گاهی بالا و پایین پل می باشد.

صفحه های تقویتی

            گاهی ممكن است ستون انتخاب شده از لحاظ شماره تیرآهن برای كلیه طبقات مناسب بوده و نقطه برای یك یا دو طبقة پایین كه بار بیشتری را تحمل می نماید ضعیف باشد. در این صورت ممكن است برای تقویت ستون، ورقهای تقویتی سراسری پیشنهاد گردد.

اتصال ستون به صفحه فونداسیون

            در مورد پی نقطه ای و نصب صفحه زیرستون، مطالبی ذكر گردیده است. یادآوری میگردد كه صفحه زیر ستون باید كاملاً تراز و در یك سطح كار گذاشته شود. حال متذكر می گردد كه سطح انتهایی ستون یعنی محل اتصال آن به صفحه زیرستون باید كاملاً مستوی بوده بطوریكه در هنگام قرار دادن آن روی صفحه، تمام نقاط آن با صفحه در تماس باشد. آنگاه ستون را بلند كرده و در محل خود قرار می دهند. آنگاه ستون توسط دوربین و یا شاقول بنایی، شاقول می شود و دور تا دور آن به صفحه زیرستون Base plate جوش می خورد. آنگاه برای تكمیل كار، ستون را توسط چند عدد نبشی به صفحه جوش می دهند. طول و عرض كلی این اتصالات نباید از روی صفحه زیرستون تجاوز نماید.

 

2- پلها و یا تیرهای اصلی

            پلها آن قسمت از ساختمان فلزی هستند كه بار سقف توسط آنها به ستونها منتقل می گردد. به زبان دیگر به عضوی از ساختمان فلزی كه بین ستونها قرار می گیرد، پل و یا تیراصلی می گویند.


نوع فایل: word

سایز:16.7 KB

 

تعداد صفحه:23 

قیمت فایل فقط 4,500 تومان

خرید

برچسب ها : ساختمان فلزی , ساختمان فلزی , ساختمان , فلزی , اسكلت , قطعات فلزی , جوش الكتریكی , جوشكاری , ستونها , ورق بست , تقویتی , فونداسیون , تحقیق , جزوه , مقاله , پایان نامه , پروژه , دانلود تحقیق , دانلود جزوه , دانلود مقاله , دانلود پایان نامه , دانلود پروژه

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 4728
  • کل نظرات : 22
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 13
  • آی پی امروز : 5
  • آی پی دیروز : 89
  • بازدید امروز : 61
  • باردید دیروز : 375
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 5
  • بازدید هفته : 61
  • بازدید ماه : 3,082
  • بازدید سال : 84,213
  • بازدید کلی : 1,385,938