loading...
دانلود تحقیق و مقاله
محمد غفوری تبار بازدید : 111 چهارشنبه 14 مهر 1395 نظرات (0)

تحقیق سدها

تحقیق سدها دسته: معماری
بازدید: 3 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 44 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 63

بشر از زمانهای دور، برای مهار نیروهای طبیعی و در اختیار گرفتن آنها تلاش و تكاپوی زیادی انجام داده است یكی از عمده ترین نیاز انسان در زندگی، مسئله آب است كه عامل اساسی تشكیل تمدنهای كهن در مناطق مختلف جهان بوده و عدم آن، باعث نابودی تمدنهای قدیمی زیادی شده است

قیمت فایل فقط 6,500 تومان

خرید

 تحقیق سدها

 

 فصل اول

اهداف سدسازی و انتخاب ساختگاه مناسب

شامل:

1-تاریخچه سدسازی در ایران و جهان

2-اهداف سدسازی

3-طبقه بندی انواع سدها

4-انتخاب نوع سد مناسب برای ساختگاه

5-مطالعه، تحلیل و بررسی انواع سدها

1-1. تاریخچه سدسازی در ایران و جهان

بشر از زمانهای دور، برای مهار نیروهای طبیعی و در اختیار گرفتن آنها تلاش و تكاپوی زیادی انجام داده است. یكی از عمده ترین نیاز انسان در زندگی، مسئله آب است كه عامل اساسی تشكیل تمدنهای كهن در مناطق مختلف جهان بوده و عدم آن، باعث نابودی تمدنهای قدیمی زیادی شده است.

تاریخ و تمدن بشر نشان می دهد كه اكثر شهرها و تمدن ها، تا حد امكان در كنار رودخانه ها یا سواحل دریاها بنا شده است. با افزایش جمعیت و افزایش آگاهی ها، انسانها سعی نمودند در مناطق دورتر از رودخانه نیز از امتیاز آب بهره مند شوند. مهندسی سد از روش های ساخت ابتدائی و ساده به شكل پیچیده امروزی، تكامل یافته است.

سدسازی كهن را باید ارج نهاد چرا كه یك هنر اولیه و آزمایشات منتج از تجارب و آزمونهای ساده بوده است كه بتدریج طی قرنهای متمادی با علم درآمیخته است. سدهای خاكی ساخته شده در هزاران سال پیش از استحكام چندانی برخوردار نبودند لذا به راحتی بوسیله سیلاب شسته شده و از بین می رفتند. ولی ساخت سدهای با مصالح سنگی در بسیاری از نقاط دنیا رایج بوده است. یكی از اولین سدهای سنگریزه ای جهان، سد الكفاره در وادی الغراوی، نزدیكی حلوان در كشور مصر است. بقایای جامانده از این سد كه زمان ساخت آن بین سالهای 2600 تا 2900 قبل از میلاد تخمین زده می‌شود، نظر هر بیننده ای را به خود جلب می كند. این سد از نوع سنگریزه و به ارتفاع 14 متر و طول 115 متر با پوشش ساخته شده از سنگ تراشیده و هسته سنگ لاشه ای – شنی بوده است.

مهارت سازندگان سدها به تدریج در طول قرنهای متمادی افزایش یافت. رومیان سدهای زیادی با مصالح بنائی و ملات بسیار بادوام احداث كردند كه برخی از آنها، هنوز هم مورد بهره برداری قرار می گیرد و سرریزهای بزرگ آن سدها، گواه بر درك رومیان از مبانی مهندسی است. در ایران قدیم نیز سد مهمی در تنگه باریكی بروی رودخانه كبار در حدود 24 كیلومتری شهرستان قم ساخته شده است. تصور می شود این سد كه قدمت آن به حدود 1300 سال قبل از میلاد می رسد، قدیمی ترین سد قوسی باشد كه هنوز هم پابرجا مانده است. ارتفاع آن به حدود 26 متر و طول آن به 55 متر بالغ می شود. بدنه این سد از سنگ لاشه سخت و رویه آن از ملات و تخته سنگ ساخته شده و دو سر قوس سد به دیواره های تنگه قفل و بست گردیده است.

طراحی سدهای پشتبنددار با احداث سد البوئورادفریا (كه به نام سد المند الجو نیز معروف است) در نزدیكی باداجو اسپانیا در سال 1747 پیشرفت نمود. این سد یك سازة سنگ لاشه ای – بنائی به ارتفاع 5/23 متر و طول 170 متر می‌باشد. كه سطح پائین دست آن به پشتبندها تكیه دارد. مفاهیم طراحی سدهای سنگی از اسپانیا به آمریكالی شمالی و آمریكای جنوبی انتقال یافت در مكزیك سدهای سنگ لاشه ای – بنائی در موارد زیادی انتخاب گردید.

سازه بنائی معروف به میرالوم اولین سد چند قوس شناسائی شده دنیا است كه در حدود سال 1800 میلادی در نزدیكی حیدرآباد هند ساخته شد. ارتفاع این سد تقریباً 12 متر و طول آن 762 متر است. جدول (1-1) لیست تعدادی از سدهای مهم ایران را نشان می دهد. همچنین در جدول (2-1) لیست بزرگترین سدهای مهم جهان با تقسیم بندی بر حسب ارتفاع و تیپ ساخت و به تفكیك كشورها و زمان ساخت و اجراء‌، ارائه شده است. با توجه به اینكه اطلاعات ارائه شده در این جدول، آخرین اطلاعات مأخوذ از شبكه های اطلاع رسانی جهانی است، لذا حتی بعضی از سدهای در حال ساخت را نیز شامل می شود.

نوع فایل: word

سایز:44.9 KB

تعداد صفحه:63 

قیمت فایل فقط 6,500 تومان

خرید

برچسب ها : تحقیق سدها , تحقیق سدها , تحقیق , سدها , مسكن , تاریخچه سدسازی , ایران و جهان , سدسازی , انواع سدها , سدهای خاكی , سازه بنائی , تحقیق , جزوه , مقاله , پایان نامه , پروژه , دانلود تحقیق , دانلود جزوه , دانلود مقاله , دانلود پایان نامه , دانلود پروژه

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 4728
  • کل نظرات : 22
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 13
  • آی پی امروز : 7
  • آی پی دیروز : 89
  • بازدید امروز : 82
  • باردید دیروز : 375
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 5
  • بازدید هفته : 82
  • بازدید ماه : 3,103
  • بازدید سال : 84,234
  • بازدید کلی : 1,385,959