loading...
دانلود تحقیق و مقاله
محمد غفوری تبار بازدید : 105 سه شنبه 13 مهر 1395 نظرات (0)

معماری پست مدرن

معماری پست مدرن دسته: معماری
بازدید: 4 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 28 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 56

با توجه به تحولاتی كه در عرصه معماری در خصوصاً قرن اخیر صورت گرفته است ابهامات از چگونگی ابراز احساسات مخاطبین، در دو زمان اوایل و اواخر قرن، در بین عموم مشاهده می شود

قیمت فایل فقط 5,900 تومان

خرید

معماری پست مدرن  

 

 

«مقدمه»

با توجه به تحولاتی كه در عرصه معماری در خصوصاً قرن اخیر صورت گرفته است ابهامات از چگونگی ابراز احساسات مخاطبین، در دو زمان اوایل و اواخر قرن، در بین عموم مشاهده می شود.

نگاههای اولیه از غنی و ثبات شگردهای بوجود آمده در بنیان معماری اصیل و مردمی بسوی بنیادی دیگر كه ریشه در تفكری نو و پشت پا زدن به آنچه كه مدت زیادی را طی كرده و به مرور زمان پخته و غنی شده است، دارد، مشوق و محرك عاملین آن بوده است. بگونه ای كه در بوجود آمدن سبكهای جدید تسریع شده است.

بی شك تفكر نوینی به این هدف نمی توانست باشد كه نظام ریشه دار سابق را به كناری بزند و خودی از خود نشان بدهد بلكه حل نیازهای عمومی بخاطر عوامل زیادی از جمله ازدیاد جمعیت و اشتغال متنوع با درآمد بالا كه مهاجرت را از قراء در پی داشته و اینكه كمبود فضا و موجود بودن مصالح محكمه و قابل اعتماد و ... می توانست این مهم را موجب شود.

در نگاه های امروز، عدم رغبت و بی میلی در وجود بعضی از شاخصه های معماری نوین چه از سبك مدرن و نئومدرن و ... در بین عموم مشاهده می شود. گونه ای بیزاری و خستگی عامه را از تشویق آنهمه زحماتی كه فلسفه ها در پشت آن خوابیده بوده است، معذور نموده است.  چه كه این موضوع در تنوع و تغییر یا تجدید نظر در سطور فلسفه های بافته شده شاید مصلحتی را باعث شده است.

در هر حال وجود این حركتها بی شك موجب شكوفائی و پویائی زنان و سعه صدر و تأمل بیشتر آیندگان در حال هرچه مسالمت آمیزتر بودن عنصر مهم معماری و شهرسازی برای عموم را موجب گردید.

در این پروژه، نگاهی به اندیشه و آثار یكی از معماران سبك ارگانیك به نام فرانك لوید رایت داریم تا بیشتر با این سبك و ویژگی های آن در كار این معمار كه شاخص تر از دیگر معماران این سبك است، آشنا شویم.

ورود رایت به عرصه معماری:

فرانك لوید رایت، كه آثارش اعتقاد عمیق وی را به هدایت جامعه به وسیله هنرمندان (و در میان آنها معماران) نشان می دهد، در سال 1867 در مزرعه‌ای در ویسكانسین ایالات متحده به دنیا آمد كه پدر بزرگ مادریش آن را بنیاد گذاشته بود. مهاجرت پدر و مادر وی از این مزرعه به جدایی شان انجامید و همراه مادرش به آنجا بازگشت. مادرش كه معلم بود شوق معمار شدن را در وی دمید، زیرا می پنداشت حرفه ای است معنوی و موفقیت ساز. همچنین وی را با آثار بزرگان اندیشه بشری آشنا ساخت. فیثاغورث، اریستو فانس، سقراط، لائوتسه، بودا، كروپوتكین، هنری جرج، گوته، كارلایل، نیچه، نهرو و ... از زمره این بزرگانند كه اسامی آنها وسعت مطالعات «رایت» را آشكار می سازد.

وی پس از پایان رساندن دبیرستان، یك سال مهندسی ساختمان خواند و علیرغم اصرار مادر دانشگاه ویسكانس را به امید شكوفایی آمالش در تجربه رها كرد و در سال 1887 به شهر شیكاگو روانه شد. در شیكاگو، وی در خدمت معمار بزرگی به نام «سولیوان» درآمد. 

 

اندیشه رایت

سولیوان استاد رایت معتقد بود معماری سنتی، معماری فئودالیسم با تسلط انسان بر انسان است و معماری جدید باید معماری دموكراسی یا آزادی برای تعالی و بالندگی فرد باشد. رایت این باور را در عمق اندیشه اش جای داد. همچنین رایت از «موریس» (شخصیت برجسته مكتب هنرها و دست سازها) اعتقاد به كاركرد اجتماعی ویژه هنرمند را كسب كرد. اما خلاف وی این نقش را در مقابله با ماشین تعریف نمی كرد، بلكه معتقد بود هنرمند باید به نبوغش «شعر عصر ماشین» را بسراید و در این میان نقش معمار را بالاتر از هنرمندان دیگر می دانست. زیرا معمار باید بر بزرگترین ماشین بشر، یا شهر به عنوان مركز قدرت، مسلط شود و آن را استعلاء بخشد.

از لحاظ اقتعصادی، «رایت» جامعه ای مبتنی بر سرمایه داری را آرمان خود قرار داده بود. البته وی سرمایه داران زمان خود را منحرف شده می دانست و به دنبال «سرمایه دایر حقیقی» و از پی آن «دموكراسی حقیقی» بود. رادیكالیسم اجتماعی وی  در مقابل آنچه كه در زمانه اش رایج شده بود. در واقع بازگشت از «استبداد اكثریت» به سنتی بود كه بنیانگذاران ایالات متحده همچون «جفرسون» و «پین» عنوان كرده بودند. در حوزه معماری نیز مدرنیسم رایت و رد سبكهای كلاسیك به زنده كردن سنت رابطه مستقیم و انداموارة انسان و طبیعت اختصاص یافته بود. گویا وی چه در عرصة اقتصادی و اجتماعی و چه در معماری می خواست استقلالی را كه در مزرعه نیایش تجربه كرده بود زنده كند.

البته این تلاش همان طور كه گفته شد در مقابله با ماشین نبود، بلكه از نظر وی فن شناسی نوین امكان رهایی انسان را از ماشین و تمركز قدرت فراهم می آورد. یعنی اتومبیل، الكتریسیته و تلفن می توانست بدون اینكه تهدیدی متوجه رفاه بشر كنند، تمركز را چه در حوزه اقتصادی و چه زندگی (شهر) از میان بردارد و انسانها بتوانند آزادانه در خانه هایشان مشاغل مختلف فكری و یدی را تجربه كنند. این رویكرد «رایت» به كار، یادآور تصویری است كه «ماركس» از كار در جامعه بی طبقه می داد. جامعه ای كه به زعم رایت می توانست بر مبنای سرمایه داری حقیقی بنا شود.

از دید «رایت» انسانها به دو گروه اصلی تقسیم می شوند: «غارنشینان» كه صخره نشین گشته و شهرها را ساخته اند. این انسانها به خداوندی قاهر، نظم و پیروی از اصول پیشین معتقدند و مقررات و قواعد را وضع می كنند. گروه دیگر «خانه بدوشان» هستند، انسانهای آزاد و خلاقی كه شجاعت زیستن زیر سقف ستارگان را دارند. وی معتقد بود كه شهرهای آینده باید هر دو گروه را در خود جای دهند و امنیت و ثبات را در خدمت آزادی و خلاقیت درآورند، شهرهایی نامتمركز «ناپیدا» و بدون دیوار.

رایت و بسط معماری در آمریكا

بی تردید «فرانك لیدرایت» از میان تمام معماران معاصری كه كارشان از قرن نوزدهم آغاز شد دوراندیش تر بود. وی نابغه ای بود كه چشمه فیاض قریحه اش هرگز به خشكی نگرائید و استعدادش به وصف نمی آید. كار وی از اعصار مختلف بخصوص از معماری دیرین خاور دور متأثر بود؛ اما نه به شیوة دیگر معماران قرن نوزدهم كه تقلید را بهانة عدم ابتكار كرده بودند بلكه مانند «ماتیس» نقاش فرانسوی كه از هنر زنگی و ایرانی الهام گرفت و این الهام با درك و تأثری عمیق همراه بود. با این همه كار «رایت» بیشتر از كار هر معمار آمریكایی دیگر روحیة سرزمین خود را داشت. فهمیدن كارهای رایت محتاج مطالعه ای دقیق و عمیق است و درك شخصیت قوی وی كه در هر نكته ای از كارهایش تجلی داشت بآسانی ممكن نیست. اثرات قرن نوزدهم هنوز در رایت باقی بود اما وی به تنهایی بی آن كه نقاشان و مجسمه سازان معاصر وی او را یاری كرده باشند تصوری نو در معماری آفرید.

 

فهرست

 

عنوانصفحه

مقدمه1

ورود رایت به عرصة معماری2

اندیشة رایت3

رایت و بسط معماری در آمریكا7

تأثیر معماران بر رایت8

رایت و بسط معماری در انگلستان9

نقشه های صلیبی و نقشه های طویل10

نقشه غیر مقید16

شناسایی زیبایی نهفته مصالح ساختمانی18

دیوار در طرحهای رایت23

فضای داخلی24

استفاده از مصالح و عوامل ساختمانی متنوع25

رایت و نقاشی جدید26

زبان یك معماری ارگانیك29

گزیده ای از آثار معماری رایت32

منابع55

 

نوع فایل: word

سایز:28.6 KB 

تعداد صفحه:56 

قیمت فایل فقط 5,900 تومان

خرید

برچسب ها : معماری پست مدرن , معماری پست مدرن , معماری , معماری مدرن , معماران بر رایت , طرحهای رایت , رایت و نقاشی جدید , معماری ارگانیك , طراحی در معماری , آثار معماری رایت , تحقیق , جزوه , مقاله , پایان نامه , پروژه , دانلود تحقیق , دانلود جزوه

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 4728
  • کل نظرات : 22
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 13
  • آی پی امروز : 56
  • آی پی دیروز : 110
  • بازدید امروز : 70
  • باردید دیروز : 200
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 377
  • بازدید ماه : 1,162
  • بازدید سال : 82,293
  • بازدید کلی : 1,384,018