loading...
دانلود تحقیق و مقاله
محمد غفوری تبار بازدید : 285 چهارشنبه 12 آبان 1395 نظرات (0)

گزارش کارهای مکانیک سیالات

گزارش کارهای مکانیک سیالات دسته: مکانیک
بازدید: 4 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 479 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 48

هدف از انجام این آزمایش اندازه‌گیری نیروی مقاوم حرکت (drag force) بر موانع مختلف با اشکال گوناگون می‌باشد

قیمت فایل فقط 6,900 تومان

خرید

گزارش کارهای مکانیک سیالات

 

همراه با 580 صفحه توضیحات در اکسل

هدف:

هدف از انجام این آزمایش اندازه‌گیری نیروی مقاوم حرکت (drag force) بر موانع مختلف با اشکال گوناگون می‌باشد.

مقدمه:

یکی از مسائل مهمی که در طراحی اجسام متحرک از قبیل اتومبیل، کشتی، هواپیما و غیره حائز اهمیت است محاسبه نیروی مقاوم حرکت می‌باشد. نیروی مقاوم حرکت به علت مقاومتی که از خود در مقابل حرکت نشان می‌دهد باعث انرژی می‌گردد.

برای اندازه‌گیری نیروی مقاوم حرکت بر روی صفحه‌ای مسطح که موازی خطوط جریان باشد مطالعات زیادی به عمل آمده و از راه تئوری می‌توان این نیرو را محاسبه کرد اما مطالعه بر سطوح دیگر که دارای اشکال پیچیده‌تری هستند تقریباً از طریق آزمایش میسر می‌باشد. متداول‌ترین این آزمایشات تونل باد است با قرار دادن جسم مورد آزمایش در درون تونل باد می‌توان مقدار نیروی مقاوم حرکت را به ازاء سرعت‌های مختلف اندازه گرفت.

در این آزمایش نیروی مقاوم حرکت بر اجسامی با اشکال مختلف بررسی می‌شود و با بدست آوردن ضریب مقاومت (drag coefficient) می‌توان آنها را با یکدیگر مقایسه کرد.

تئوری:

چنانچه جریانی از یک سیال واقعی در اطراف جداره جامد یک جسم برقرار گردد، به علت وجود لزجت در سیال، سرعت روی جداره جامد جسم صفر بوده و به تدریج و در راستای عمود بر جداره، سرعت محوری افزایش می‌یابد تا به سرعت آزاد سیال برسد. بنابراین لایه‌ای از سیال در کناره جامد جسم شکل می‌گیرد که در داخل آن سرعت سیال از صفر به حداکثر مقدار خود می‌رسد یعنی گرادیان سرعت در داخل آن وجود خواهد داشت. این گرادیان سرعت باعث ایجاد تنش برشی بین لایه‌های سیال خواهد شد که در نهایت باعث شکل‌گیری نیروی مقاوم در برابر سیال می‌شود که به آن نیروی پسا (Drag) گویند.

علاوه بر وجود گرادیان سرعت در راستای عمود بر جداره، در امتداد جداره نیز گرادیان فشار بوجود خواهد آمد. این تغییرات را می‌توان با استفاده از معادلات پیوستگی و اندازه حرکت برای یک سیال واقعی که همان معادلات ناویر- استوکس تشریح کرد.

  ضریب مقاومت

  سرعت سیال در بالا دست جریان

  مقدار کل نیروی مقاوم حرکت

  مساحت جلوی جسم عمود بر خطوط جریان

  عدد رینولدز

  جرم مخصوص سیال

  ویسکوزیته سینماتیک سیال

روش آزمایش:

با کمک مسئول آزمایشگاه یکی از موانع را درون تونل باد قرار می‌دهیم و دستگاه را روشن می‌کنیم. تکمه تنظیم سرعت پنکه (Fan) را بر روی عدد 4 قرار می‌دهیم. صفحه‌ی مانومتر را می‌چرخانیم تا پیچ تنظیم آن در آخرین سوراخ قرار بگیرد، در این حالت صفحه‌ی مانومتر زاویه‌ای برابر با 30 درجه با افق تشکیل می‌دهد. لوله‌های پلاستیکی پیتوت را به مانومتر متصل می‌کنیم  و لوله پیتوت را در درون تونل از طریق سوراخ مخصوص آن وارد می‌کنیم، بعد لوله پیتوت را در عرض تونل به حرکت در می‌آوریم. در این حالت دو شاخه مانومتر نباید دارای تغییرات محسوسی باشند. لوله پیتوت را در فاصله‌ای نه چندان دور از مانع تا آخر آزمایش نگاه می‌داریم به طوری که باعث اغتشاش در جریان نشود.

در این حالت شاخص مخصوص اندازه‌گیری نیروی مقاومت را بالانس می‌کنیم، نیرو و اختلاف ارتفاع دو شاخه مانومتر را یادداشت می‌کنیم.

آزمایش را برای اعداد 5، 6، 7 و 8 تکمه تنظیم سرعت پنکه تکرار می‌کنیم و موانع دیگر مانند ایرفویل، کره، نیم‌کره محدب و مقعر،  دیسک و پایه تکرار می‌کنیم.

روابط مورد استفاده:

استفاده از سرعت‌سنج:

سرعت هوا

سوالات آزمایش

1- قضیه برنولی را بیان کرده و بطور مشروح مراحل بدست آوردن آن را توضیح دهید.

معادله برنولی تغییرات فشار را به تغییرات سرعت در امتداد یک خط جریان ربط می دهد .

این معادله از معادله اویلر بدست می آید :

نوع فایل:word

سایز 479 KB 

تعداد صفحه :28

قیمت فایل فقط 6,900 تومان

خرید

برچسب ها : گزارش کارهای مکانیک سیالات , گزارش کارهای مکانیک سیالات , مکانیک سیالات , نیروی مقاوم حرکت , انرژی , ضریب مقاومت , سیال , عدد رینولدز , جرم مخصوص سیال , ویسکوزیته سینماتیک سیال , تحقیق , جزوه , مقاله , پایان نامه , پروژه , دانلود تحقیق , دانلود جزوه , دانلود مقاله , دانلود پایان نامه , دانلود پروژه

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 4728
  • کل نظرات : 22
  • افراد آنلاین : 93
  • تعداد اعضا : 13
  • آی پی امروز : 388
  • آی پی دیروز : 102
  • بازدید امروز : 1,268
  • باردید دیروز : 153
  • گوگل امروز : 4
  • گوگل دیروز : 6
  • بازدید هفته : 1,421
  • بازدید ماه : 1,421
  • بازدید سال : 102,904
  • بازدید کلی : 1,404,629