loading...
دانلود تحقیق و مقاله
محمد غفوری تبار بازدید : 123 سه شنبه 11 آبان 1395 نظرات (0)

قالب صنعتی فلزی

قالب صنعتی فلزی دسته: مکانیک
بازدید: 3 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 59 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 34

طراحی نوعی تصمیم گیری است كه با توجه به مطالب خواسته شده توسط طراح صورت گرفته و تصمیم نهایی به طرق مختلف به سفارش دهنده انتقال می یابدراههای مختلفی جهت توضیح طرح به سفارش دهنده وجود دارد

قیمت فایل فقط 5,100 تومان

خرید

قالب صنعتی فلزی 

 

طراحی نوعی تصمیم گیری است كه با توجه به مطالب خواسته شده توسط طراح صورت گرفته و تصمیم نهایی به طرق مختلف به سفارش دهنده انتقال می یابد.راههای مختلفی جهت توضیح طرح به سفارش دهنده وجود دارد كه چند نمونهاز آنها عبارتند از :نمونه سازی،ترسیم نقشه و توضیح از روی آن برای سفارش دهنده ،توضیح بیانی ،ماكت سازی و ...

امروزه كوتاهترین ،با صرفه ترین و بی نقص ترین روش انتقال تصمیم گرفته شده در كارهای صنعتی،ترسیم نقشه می باشد كه در مجامع صنعتی به عنوان یك زبان بین المللی كاربرد دارد.بر روی نقشه می توان به راحتی بحثهاو محاسبات مربوطه قبل از ساخت را روی طرح مربوطه انجام داد .با این عمل میزان هزینه و زمان ساخت دستگاه به حداقل مقدار ممكن تقلیل می یابد.

بدین ترتیب روشن است كه یك طراح صنعتی موفق كسی است كه به جزئیات نقشه كشی صنعتی آگاه و بر آن تسلط كافی داشته باشد.

در اینجا به كلیه كسانی كه در زمینه طراحی قالب فعالیت دارند و یا علاقمند به طراحی بوده و هنوز در شروع كار می باشند توصیه می شود كه قبل از مطالعه هر مطلبی در این رابطه ،به مطالعه مطالب نقشه كشی صنعتی پرداخته و كلیه مطالب آن را بخوبی فرا گیرند تا به هنگام طراحی بتوانند آنچه را كه در ذهن خود می پرورانند به راحتی بر روی كاغذ بیاورند.

مطلب دیگری را كه بایستی طراح به آن تسلط كافی داشته باشد ،تصمیم گیری و بكاربردن مكانیزمها و قطعات مناسب در موقعیت های مختلف یك طرح است،و این امكان پذیر نیست مگر با مطالعه و تحقیق در مورد مطلب خواسته شده كه حاصل كار و تحقیق متخصصین مربوطه می باشد ،در دست است.

در مورد طراحی قالب برش ،بایستی طراح آن به كلیه اجزا ،قطعات،مكانیزمها،روشهای ساخت قطعات ،جنس و محاسبات مربوط به آنها آگاهی كامل داشته باشد.

   اولین قدم در طراحی قالب های برش طراحی نوار ورق است 

مراحل طراحی قالبهای برش

در روشهای جدید طراحی قالب ،جهت بهتر شدن كیفیت و كمتر شدن هزینه،مراحل طراحی را به صورت رده بندی مشخص كرده و طبق آن عمل می كنند و چون مراحل آن تحقیقا طبق محاسبات و تجارب خاص قالبسازی به دست آمده است مسلم است كه با رعایت و اجرای این مراحل ،قالب شكلی ایده ال و مهندسی به خود می گیرد . این مراحل به شرح زیر می باشد :

طراحی نوار

اولین قدم در طراحی قالب برش ، طراحی نوار می باشد به نحویكه نوار ترسیم شده نشانگر تمامی عملیاتی است كه از اولین تا آخرین  ایستگاه روی آن انجام می گیرد. از روی این نوار به راحتی می توان نحوه برش در ایستگاههای مختلف را مشاهده كرد .با توجه به این توضییح درمی یابیم كه اساسی ترین مرحله طراحی قالب طراحی نوار آن می باشد،از آن پس می توان به راحتی زمان و هزینه لازم جهت ساخت قالب را پیش بینی كرد.با توجه به اینكه پنجاه تا هفتاد درصد قیمت تمام شده قطعاتی كه توسط قالب برش تولید می شوند (مواد اولیه) و بقیه را هزینه های تولید (كارگر،دورریز،....) تشكیل می دهند ،می بایستی در طراحی نوار توجه داشت كه دورریز را حداقل مقدار ممكن در نظر گرفت.

مقدار جابجایی مجاز ضایعات (دورریز): این مقدار رابطه مستقیمی با شكل نهایی و محیط خارجی قطعه تولیدی دارد و به طور كلی قطعات تولیدیرا از نظر شكل خارجی می توان به چهار دسته كلی تقسیم كرد تا با مبنا قرار دادن آنها مقدار مجاز ضایعات در نوارهای مختلف را بر حسب آنها بیابیم:

دسته اول: این دسته شامل قطعاتی است كه محیط خارجی قوس داری دارند و قوس آنها طوری است كه از دید دو ایستگاه پشت سر هم ،قوسها نسبت به هم حالت واگرایی دارند. دراین حالت مقدار دورریز A را برابر 70% ضخامت ورق در نظر می گیرند.(شكل شماره 7)

A=7% ×Tاشکالی که نسبت به هم قوس واگرا دارند (شکل 7) 

دسته دوم: این دسته شامل قطعاتی است كه دارای لبه های برشی موازی و مستقیم نسبت به همدیگر و نسبت به لبه های نوار می باشند در این حالت مقدار دورریز (B ) بستگی به طول مستقیم (L ) لبه قطعه تولیدی دارد و با توجه به جدول شماره 5 می توان مقدار آن را یافت.(شكل-8)،(جدول -5)

اشكالی كه نسبت به هم لبه های موازی دارند (شکل 8) (جدول-5) مقدار دورریز بر حسب ضخامت ورق     

دورریزطول مستقیم قطعه

L(mm)

T0-60 

11/4 T60-200 

11/2 Tبزرگتر از 200

دسته سوم: این دسته شامل قطعاتی است كه ازدید دو ایستگاه پشت سر هم دارای منحنی های موازی نسبت به یكدیگر می باشند،در این حالت مقدار دورریز دارای منحنیهای موازی نسبت به یكدیگر می باشند،در این حالت مقدار دورریز (C ) بستگی مستقیم به طول قوس (L ) دارد.(شكل-9) و (جدول6)

(جدول-6): تعیین مقدار دور ریز بر حسب ضخامت ورق  

طول قوس( L )دورریز بر حسب ضخامت ورق

0-60T

60-20011/4 T 

بزرگتر از 20011/3 T 

دسته چهارم: این دیته شامل قطعاتی است كه از دید دو ایستگاه پشت سر هم نسبت به هم دارای گوشه های تیزند ،كه در این حالت مقدار دورریز را مساوی یا بزرگتر ازT ¼ 1 در نظر می گیرند.(شكل-10)

C= 1¼× T

تعیین مقدار دورریز برای نوارهای چندراهه :مقادیر توصیه شده در چهار حالت بالا فقط برای حالتی است كه نوار یك راهه باشد ولی وقتی نوار چند راهه باشد مقدار مجاز دورریز را در همه حالات و شكلهای مختلف برابر با T ⅓1 در نظر می گیرند.

تعیین مقدار دورریز برای مواد غیر فلزی: وقتی جنس مواد از مواد غیر فلزی باشد ،مقدار دورریز به جنس مواد بستگی داشته و با توجه به آن از جدول زیر این مقادیر را می یابیم.(جدول-7)

ایستگاههای بیكار :وقتی كه تعداد ایستگاههای برشی در روی یك نوار زیاد می شود به همان مقدار تعداد سنبه ها و سایر قطعات قالب زیاد می شود  و بعضی اوقات به دلیل نزدیكی زیاد ایستگاهای برشی به همدیگر عملا امكان جاسازی و نصب سنبه  ها و سایر قطعات قالب عملی نمی باشد و برای جلوگیری از این حالت و همچنین برای بالا بردن استحكام نوار و حركت سریع و راحت آن معمولا در مكانهای مناسب  یك ایستگاه بیكار در نظر می گیرند كه در آن هیچ عملیاتی روی ورق انجام نمی شود و فضای بازی جهت نصب سنبه و یا دیگر قطعات قالب ایجاد می شود.(شكل-11)

چگونگی قرار گیری قطعه در نوار: در بیشتر اوقات برای ساخت قطعات برشی از نوارهای فلزی با عرض استاندارد استفاده می شود و در این مرحله طراح باید با مهارت قطعه را در داخل نوار جای دهد به طوری كه شكل قرار دادن قطعه طوری باشد كه كمترین دورریز را داشته باشد. همانطور كه در شكلهای زیر می بینید ممكن است قطعات در دل یكدیگر جا گرفته و یاغ به صورت یك یا چند ردیف روی نوار طراحی شوند . در شكل 12 چند نمونه از حالات فوق الذكر را می بینید.(شكل 12) 

مراحل طراحی قالبهای برشسنبه

یكی از لبه های قیچی در قالب برش را سنبه می گویند و اغلب لبه هایی است كه فشار لازم جهت برش نوار را به سطح ورق اعمال می كند و بر حسب نوع مقطع برش می تواند شكل هندسی خاصی داشته باشد. معمولا در بیشتر اوقات سنبه ها جز قطعات بالایی قالب برش هستند كه به كفشك بالا متصل می شوند . جهت سهولت ساخت و پر دوام بودن سنبه ها می بایستی نكات زیر را در طراحی آنها رعایت كرد :

شكل عمومی سنبه های برش: در شكل زیر یك نمونه از سنبه های برشی را مشاهده می كنید كه ذیلا به توضیح اجزا آن می پردازیم :(شكل-13)

H: این پله جهت كنترل حركت طولی سنبه طراحی می شود و ضخامت این قسمت همیشه با تلرانس مثبت در نظر گرفته می دشود ،به طوری كه وقتی سنبه در سنبه گیر می نشیند این قسمت نسبت به كفه سنبه گیر بیرون تر و یا هم سطح می باشد .

D : این قطر برای جا زدن  سنبه در سنبه گیر طراحی می شود و می بایستی به صورت پرسی در این محل جا زده شود (H7/n6 ) 

R : این قطر كه به شعاع راكورد معروف است برای كم كردن تنش در گوشه های تیز نیاز می باشد.

d : قطری است كه اندازه سوراخ  روی نوار را تعیین می كند و دقتش به لقی و دقت اندازه های قطعه تولیدی بستگی دارد .

جنس و سختی سنبه ها : جنس سنبه ها می بایستی از فولاد سخت و مقاوم در مقابل سایش و ضربه انتخاب كرد تا در كاركرد زیاد استهلاك كمتری داشته باشند و فولادی توصیه می شود كه پس از آبكاری از سطح تا مغز آن به یك میزان میزان سخت شود و همچنین این فولاد باید شكل و اندازه اصلی خود را حفظ كند و فولاد از نوع SPK نمونه ای با مشخصات فوق است . سنبه ها را پس از ساخت تا 55 راكول سخت می كنند.

طول سنبه ها : تا حد امكان سعی شود كه طول سنبه ها كوتاه گرفته شود تا مقاومت سنبه در مقابل شكسته شدن بیشتر شود.

قطر سنبه ها : در حالتیكه قطر مقطع برش سنبه ها 4 میلیمتر یا كمتر باشد معمولا سنبه را به صورت دو پله در نظر می گیرند.(قطر بزرگ یك و نیم برابر قطر كوچك می باشد)

سنبه های استاندارد:این سنبه ها توسط شركت های ابزارسازی ساخته و به بازار عرضه می گرند. جنس این سنبه ها از نوع مرغوبی انتخاب می شود و طراح می تواند جهت كم كردن هر چه بیشتر هزینه و زمان ساخت قالب از این ابزارها استفاده كنند.

تكه چینی (خشكه چینی):

سنبه هایی كه مقطع برش پیچیده ای دارند جهت ساخت به تكنیك و مهارت زیادی احتیاج دارند .ولی می توان آنها را از چند تكه ساخت تا وقتی كنار هم قرار گرفتند شكل نهایی سنبه را تشكیل دهند. در شكل زیر چند نمونه از این سنبه ها نشان داده شده اند.(شكل 14)

قرار و تعویض سنبه ها

جهت قرار خوب معمولا از صفحه ای به نام سنبه گیر استفاده می كنند كه سنبه ها را بنا به موقعیت خود در این صفحه جا گذاری می كنند .با این عمل می توان به راحتی هر یك از سنبه ها را تعویض كرد .برای جلوگیری از چرخش سنبه ها اغلب آنها را توسط خار پایین در سنبه گیر ثابت می كنند. برای این منظور از پیچ یا ساچمه فنر نیز می توان استفاده كرد .(شكل-15)

زاویه دار كردن سر سنبه: اكثرا در قالبهای برش ،سنبه طوری طراحی می شود كه به هنگام عمل برش،محیط سنبه به طور یكنواخت با ورق  تماس پیدا كرده ،آن را به سطح ماتریس فشرده،و پولكی  را از آن جدا می كند.

مقدار نیرویی كه جهت برش در این حالت لازم با پرس تامین می شود و در صورت جواب ندادن پرس موجود ،می توان با زاویه دار كردن سر سنبه ،مقدار نیروی لازمه را تقلیل داد،چرا كه در این حالت تماس سنبه و ماتریس از حالت سطحی كامل به خطی تغییر می یابد.(شكل-16)

مقدار قیچی(h ) در سنبه یا ماتریس را با توجه به مقدار نیروی برش لازم و تناژ پرس تعیین می كنند و معمولا سعی می شود كه این مقدار از ضخامت ورق بیشتر نباشد.

مسلم است كه با افزایش مقدار قیچی (h ) نیروی برشی لازم جهت برش قطعه كاهش می یابد.

نوع فایل:word

سایز : 59.2 KB 

تعداد صفحه : 34

قیمت فایل فقط 5,100 تومان

خرید

برچسب ها : قالب صنعتی فلزی , قالب صنعتی فلزی , طراحی قالبهای فلزی , قالبهای فلزی , ترسیم نقشه , قالبهای برش , نوار ورق , طراحی نوار , ضخامت ورق , طول سنبه ها , تحقیق , جزوه , مقاله , پایان نامه , پروژه , دانلود تحقیق , دانلود جزوه , دانلود مقاله , دانلود پروژه

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 4728
  • کل نظرات : 22
  • افراد آنلاین : 97
  • تعداد اعضا : 13
  • آی پی امروز : 321
  • آی پی دیروز : 102
  • بازدید امروز : 816
  • باردید دیروز : 153
  • گوگل امروز : 4
  • گوگل دیروز : 6
  • بازدید هفته : 969
  • بازدید ماه : 969
  • بازدید سال : 102,452
  • بازدید کلی : 1,404,177