loading...
دانلود تحقیق و مقاله
محمد غفوری تبار بازدید : 113 پنجشنبه 29 مهر 1395 نظرات (0)

تحقیق کاربرد آهك

تحقیق  کاربرد آهك دسته: عمران و ساختمان
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 22 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 25

آهك از مهمترین مصالح كلسیم دار است كه در ساختمان به شكلهای گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد ممكن است بشر هم زمان پیدایش آتش به آهك دسترسی پیدا كرده باشد

قیمت فایل فقط 4,900 تومان

خرید

تحقیق کاربرد آهك

 

آهك از مهمترین مصالح كلسیم دار است كه در ساختمان به شكلهای گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. ممكن است بشر هم زمان پیدایش آتش به آهك دسترسی پیدا كرده باشد.

بدین طریق كه انسانهای اولیه از سنگ اهك برای ساختن اجاقهای خود استفاده می كردند، و این سنگ در مجاورت آتش پخته شده و در اثر بارندگی شكفته شده و هیدراته گشته و موجب بهم چسبانیدن قطعات سنگی مجاور خود گردیده است. مصرف آهك در جهان مخصوصاً در ایران سابقه چند هزار ساله دارد. در ساختمانهایی كه از عهد باستان و دوران قبل از اسلام در ایران به جا مانده است مصرف آهك را نشلن می دهد ، در ساختمان دیوار چین كه به سیصد سال قبل از میلاد مسیح مربوط است آهك بكار رفته است. 

ساختمان دیواری است كه به طول تقریبی 3200كیلومتر و به ارتفاع 6تا15متر و به عرض 5/4 تا 5/7 متر كه بین مغولستان و چین در زمان سلطنت شی هوانگ تی كشیده شده است.

در صنعت ساختمان سازی مصالح كلسیم دار مخصوصاً كربناتهای كلسیم كه سنگهای آهكی جزء آنهاست بصورت های گوناگون مصرف می شوند، از جمله به صورت سنگهای ساختمانی مانند سنگهای تراورتن و مرمر و غیره كه برای فرش كف  و پله مصرف می شود و یا به صورت اكسید كلسیم CaO كه به ان آهك زنده می گویند كه به عنوان مانند چسبنده ملات در ساختمان سازی از آن استفاده می شود. ولی آهك زنده بعلن میل تركیب شدیدی كه با فلزات دارد لذا با فلزات مصرف شده در ساختمان مانند لوله های آب و لوله های شوفاژ تركیب شده و در آنها  خورندگی ایجاد كرده و موجب پوسیدگی آنها می شود. 

به همبن علت رفته رفته از میزان مصرف آهك در ساختمان كاسته و با توسعه كارخانه های سیمان پزی در ایران و سراسر دنیا رفته رفته سیمان جای آهك را در صنعت ساختمان سازی گرفته بطوری كه امروزه در كمتر ساختمانی از آهك به عنوان ملات استفاده می شود.

ولی در راه سازی برای افزایش تحمل فشاری و كشش خاك مخصوصاً در قشرهای پایین راه سازی برای تحكیم بخشیدن به آن و همچنین جلوگیری از هجوم روئیدن گیاه به دامنه راه و باندهای فرودگاه مصرف می شود.

در صنعت سیمان پزی هم مصرف آهك دارای نخش اساسی و مهمی می باشد. با توجه به نقش سیمان در ساختمان ملاحظه می شود كه آهك هنوز از ساسی ترین مصالح مورد نیاز در صنعت ساختمان سازی است.

علاوه بر صنعت ساختمان سازی آهك در صنایع چینی سازی- شیشه گری- ذوب- آهن- صنایع غذایی در تصویه قند- آجر ماسه اهكی و غیره نیز مصرف می شود.

سنگ آهك:

سنگ آهك یا كربنات كلسیم به فرمول CaCO3  سنگی است ته نشستی كه بطور وفور در طبیعت یافت می شود.

سنگ آهك اگر خالص باشد رنگ آن سفید است و اگر با مواد دیگر همراه باشد به رنگهای مختلف دیده می شود، مثلاً با اكسیدهای مختلف اهن به رنگهای قهوه ای یا زرد و یا سرخ در می آید و اگر اب كربن همراه باشد به رنگهای آبی- سیاه یا خاكستری است. اگر سنگ اهك با كربنات منیزیم همراه باشد به فرمول   MgCo3، CaCO3   به آن سنگ اهك دولومیتی می گویند.

سنگ آهك كم مایه و پر مایه:

اگر معدنی از سنگ آهك دارای 90% سنگ آهك باشد به ان معدن پر مایه و اگر كمتر از 75% سنگ اهك داشته باشد به ان معدن كم مایه می گویند.

همه نوع سنگ اهكی قابل مصرف برای آهك پزی نیست فقط سنگهای آهكی ته نشستی دریا كه در اثر خشك شدن آب دریا در دسترس ما قرار گرفته اند به مصرف آهك پزی می رسند. این نوع سنگها بطور وفور در تمام نقاط زمین یافت می شود. بعضی دیگر از انواع سنگ آهك به مصرف آهك پزی می رسد ولی به علت نا خالصی هایی كه دارند آهك آنها نا مرغوبتر می باشد. 

نوع فایل: word

سایز:22.5 KB  

تعداد صفحه:25

قیمت فایل فقط 4,900 تومان

خرید

برچسب ها : تحقیق کاربرد آهك , تحقیق کاربرد آهك , آهك , مصالح كلسیم دار , سنگ اهك , مصرف آهك , صنعت ساختمان , سیمان پزی , چینی سازی , شیشه گری , آجر ماسه اهكی , تحقیق , جزوه , مقاله , پایان نامه , پروژه , دانلود تحقیق , دانلود جزوه , دانلود مقاله , دانلود پایان نامه , دانلود پروژه

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 4728
  • کل نظرات : 22
  • افراد آنلاین : 277
  • تعداد اعضا : 13
  • آی پی امروز : 365
  • آی پی دیروز : 414
  • بازدید امروز : 4,161
  • باردید دیروز : 1,456
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 7,375
  • بازدید ماه : 7,375
  • بازدید سال : 108,858
  • بازدید کلی : 1,410,583