loading...
دانلود تحقیق و مقاله
محمد غفوری تبار بازدید : 103 جمعه 09 مهر 1395 نظرات (0)

کارآموزی و پروژه- اصول و روشهای اجرای ساختمانهای فلزی

کارآموزی و پروژه- اصول و روشهای اجرای ساختمانهای فلزی دسته: عمران و ساختمان
بازدید: 9 بار
فرمت فایل: docx
حجم فایل: 2383 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 42

این کارآموزی در مورد اصول و روشهای اجرای ساختمانهای فلزی در قالب ورد و در 42 صفحه ارائه گردیده است

قیمت فایل فقط 5,000 تومان

خرید

 

 

کارآموزی و پروژه- اصول و روشهای اجرای ساختمانهای فلزی


- آماده سازی محوطه

 

 

 

بعد از شناسایی كامل زمین نوبت به آماده سازی محوطه می رسد . منظور از محوطه سازی تسطیح و آماده سازی محوطه های ساختمان های پروژه , ایجاد شبكه های ارتباطی اطراف محوطه و پیاده  روسازی بعد از اتمام ساختن ساختمان ها , ایجاد فضای سبز و ... می باشد .

 

 

 

آماده سازی اولیه شامل :

 

 

 

1) ایجاد نقاط نشانه ( بنچ مارك ) :

 

 

 

برای اجرای ساختمان ( بخصوص اگر حجم انبوهی از ساختمانها در یك محوطه مشخص مطرح باشد ) باید قبلا یك سری نقاط روی زمین مشخص كرد . این نقاط باید طوری انتخاب شوند كه اولا نسبت به هم دید داشته باشند ثانیا فواصل آنها به گونه ای باشد كه پیاده كردن نقاط بعدی ( بنچ مارك های موقتی ) به سهولت انجام شود .

 

 

 

2 ) پر كردن چاهها و قنوات مزاحم متروكه :

 

 

 

چنان چه در محوطه و محل تاسیسات چاههای قدیمی فاضلاب یا قناتهای متروكه كه پر كردن آنها ضروری است وجود داشته باشد , باید این كار با مصالح مناسب نظیر خاك , شفته و یا سنگ لاشه انجام شود در صورتی كه پر كردن چاه مقرون به صرفه نباشد و یا در مورد چاههای عمیق , به شرط آنكه خاك اطراف چاه دارای مقاومت بالایی باشد ( ریزشی نباشد ) می توان به طوقه چینی و مسدود كردن آن اقدام كرد .

 

 

 

3 ) تخریب ساختمانها و بناهای قدیمی :

 

 

 

شامل تهیه صورت مجالس ( طبقات , نوع مصالح , نوع اجزاء حجم عملیات تخریب ) و پیش بینی حجم موارد ایمنی از جمله حصار كشی , شمع كوبی , قطع انشعابات برق و گاز و آب , خارج كردن مصالح تیز و برنده و مصالح با ارزش یا قابل استفاده است .

 

 

 

4 ) دفع گیاهان و قطع درختان :

 

 

 

طراحی محوطه باید طوری باشد كه به تاسیسات و ساختمانهای مجاور پروژه صدمه ای وارد نیاید و درختان زیبا و چندین ساله محفوظ مانده و حتی الا مكان قطع نشوند .

 

 

 

5 ) زهكشی :

 

 

 

مجموعه عملیاتی كه در آن آب های زیر زمینی و سطحی جمع آوری  شده و به   بیرون از محوطه هدایت می شوند زهكشی گفته می شود . به عبارت دیگر زهكشی تخلیه آب از محوطه به صورت احداث نهرها , آبروهای باز و بسته , لوله گذاری سطحی و زیر زمینی و... است .

 

 

 

6 ) تسطیح محوطه :

 

 

 

كه منظور از آن رفع پستی بلندی و ناهمواری های موجود در محوطه تا رسیدن به تراز موردنظر برای شروع كارهای ساختمانی است . در ابتدای كار ابتدا خاك های نباتی برداشته شده ( دكوپاژ )  و در صورت لزوم در محلهایی برای مصارف بعدی از جمله ایجاد فضای سبز ذخیره و نگهداری می شوند .

 

 

 

تسطیح زمین توسط گریدر و لودر انجام شده و خاكهای اضافی ناشی از نقاط بلند در محلهای گود و نظایر این ریخته می شوند . در غیر این صورت خاكها به خارج از محوطه حمل می شوند .

 

 

 

7 ) خاكریزی :

 

 

 

بسته به نوع استفاده و عملكرد خاك ریزی به دو بخش خاك ریز باربر و خاكریز پركننده تقسیم  می شود . گرچه عملیات خاكریزی بیشتر در پروژه های راه سازی اهمیت دارد و ابعاد گوناگون آن در علم راه سازی مطرح می شود ولی در عملیات ساختمان سازی نوع خاصی از خاك ریزی باربر مطرح می شود كه منظور از آن خاكریزی است كه بارهای استاتیكی وارده از شالوده و كف ساختمان و نیز بارهای دینامیكی حاصل از ماشین آلات و تاسیسات را تحمل كند . این خاك ریز باید در دوران بهره برداری از ساختمان بارهای وارده را به بستر خود منتقل كند .

 

 

 

نوع دیگری از خاك ریزی مرتبط با عملیات ساخت بناها وجود دارد كه با نام خاك ریزی پركننده شناخته می شود كه برای پر كردن اطراف پی ساختمانها , دیوارهای حایل و ... استفاده می شود .

 

 

 

2- گود برداری و پی كنی :

 

 

 

گود برداری قسمتی است از عملیات خاكی , كه شامل كندن و حفر زمین از سطح طبیعی آن به عمق نسبتا زیاد ( معمولا بیش از دو متر ) می باشد . گرچه كندن و حفر محل پی ها اگر به طور جداگانه انجام شود ولی با توجه به این كه امروزه اكثر عملیات گود برداری و پی با هم انجام می شود پی كنی را نیز نوعی گود برداری تلقی كرده و لذا هر دو مورد , تواما تحت عنوان گود برداری در اینجا مورد بحث قرار می گیرد . گاهی پی كنی ( و حتی گود برداری ) با وسایل ساده و دست صورت می گیرد ولی امروزه اكثر عملیات خاكی منجمله گود برداری و پی كنی را مخصوصا اگر حجم عملیات زیاد باشد با كمك ماشین آلات مناسب نظیر بولدوزر ها و لودرها و بیل های مكانیكی انجام می دهند .

 

 

 

3- روشهای گود برداری و پی كنی :

 

 

 

گود برداری در زمینهای مختلف به میزان مقاومت , دانه بندی و مقدار رطوبت زمین و همچنین عمق گود برداری بستگی دارد .

 

 

 

گود برداری در زمین های خاكی ( مخلوط ) :

 

 

 

زمین های مخلوط زمین هایی هستند كه ذرات و دانه های متشكله آنها كاملا به هم چسبیده و محكم شده باشند و در ضمن در منحنی دانه بندی خود طیف گسترده ذرات مختلف خاك را پوشش دهد .گود برداری و پی كنی در این زمین ها نسبتا راحت و گاهی حتی بدون نیاز به نگهداری دیوارهای حایل و ... انجام می گیرد كه می توان تا عمق نسبتا زیادی زمین را حفر كرده و گود برداری كرد .عمق پی در این زمین ها معمولا 80 تا 120 سانتی متر در نظر می گیرند .  

 

 

 

باید توجه داشت كه برای جلوگیری از خطر یخ زدن و یا عوامل دیگر ی نظیر آبرفتی سطحی در زمینهای كاملا مقاوم و محكم نیز لازم است كه پی را حداقل به اندازه  50 الی 80 سانتی متر داخل زمین قرار داد . ابعاد گود برداری و پی كنی را باید به اندازه كافی بزرگتر از ابعاد واقعی تعیین شده روی نقشه در نظر گرفت تا امكان اجرای عملیات بعدی نظیر قالب بندی و یا دیوار چینی و عایق كاری به راحتی وجود داشته باشد . مثلا در مورد پی های بتنی محل پی را 15 تا 25 سانتی متر از هر طرف بزرگتر حفر می كنند تا امكان قالب بندی و باز كردن قالب ها پس از بتن ریزی میسر باشد .

 

 

 

4- پیاده كردن نقشه :

 

 

 

برای این منظور باید دو مشخصه < بر > و< كف > مشخص باشد مقصود از < بر >  امتداد معینی از نظر محور یك خیابان , امتداد كانال آب و یا امتداد شمال جنوب مغناطیسی است كه قبلا در روی نقشه معین و مشخص و زاویه یكی از امتدادها ی نقشه پلان نسبت به آن معلوم شده است , می باشد . در شهرها معمولا امتداد محور خیابان و یا كوچه مجاور محل اجرای ساختمان را به عنوان امتداد معین ( بر ) تعیین و در نظر می گیرند . در پروژه های بزرگ و یا خارج از شهرها كه امتداد مشخصی نظیر محور یك خیابان در دسترس نیست ممكن است امتدادهای مشخص دیگر و در صورت لزوم  امتداد شمال و جنوب مغناطیسی را به عنوان ( بر ) در نظر بگیرند . با مشخص بودن  بر  پیاده كردن امتداد یكی از اضلاع ساختمان كه نسبت به آن مشخص شده است و در نتیجه پیاده كردن سایر امتدادها و به طور كلی پلان ساختمان امكان پذیر خواهد بود .

 

 

 

در صورتی كه ساختمان كوچك بوده و امتداد معین در نظر گرفته شده به محل اجرای ساختمان نزدیك باشد پیاده كردن نقشه با وسایلی نظیر متر , گونیا , شمشه و تراز نسبتا راحت و امكان پذیر است . ولی پیاده كردن ساختمانهای بزرگ و مهم مخصوصا موقعی كه امتداد معین در نظر گرفته شده نزدیك محل ساختمان نباشد ؛ امكان پیاده كردن نقشه با وسایل ساده و اولیه فوق الذكر با دقت كافی وجود ندارد و لزوما باید از وسایل نقشه برداری نظیر تئودولیت و تراز یاب استفاده كرد .

 

 

 

مقصود از تعیین كف معین كردن ارتفاع نقاط مختلف پروژه از سطح معلوم و معینی است . این موضوع در كلیه ساختمانها اعم از ساختمانهای بزرگ و یا كوچك باید مشخص و در نظر گرفته شود .در ساختمانهای شهری نظیر منازل مسكونی معمولا بنچ ماركهای اصلی , سطح خیابان و یا كوچه مجاور به عنوان سطح اجرای پروژه در نظر می گیرند . در هر صورت در تمام مواقع مبنایی برای ارتفاعات و مقایسه باید در نظر گرفت تا امكان تعیین و سنجیدن ارتفاع قسمت ها و نقاط مختلف ساختمان نسبت به آن  و نسبت  به آن و نسبت به همدیگر میسر شود .

 

 

 

برای پیاده كردن نقشه ها و امتدادهای مختلف آن به خصوص قسمت هایی كه در عمق قرار گرفته و ساخته خواهد شد , از سه پایه های نقطه گیری كه از اتصال تخته هایی ساخته شده در گوشه های ساختمان و به فاصله حدود  یك متر از محل پی كنی و گود برداری می كوبند و سپس با كوبیدن میخ هایی روی بازوهای سه پایه و استفاده از ریسمان و شاغول امتدادهای ساختمان را پیاده می كنند .

 

 

 

5- بتن مگر یا بتن تمیز :

 

 

 

در زیر فونداسیونها تا سطح خاك لایه بتن كم عیاری می ریزند كه به آن بتن مگر می گویند كه مقاومت زیادی از این بتن انتظار نمی رود چون به جای خاك عمل می كند عیار بسته به اهمیت ساختمان ممكن است 150 یا 200 و گاهی هم 250 هم بگیرند . ضخامت آن باز بسته به اهمیت ساختمان و بارگذاری آن ممكن است 10 , 15 یا 20 بیشتر از خود فونداسیون در نظر گرفته شود كه در روی نقشه ها مشخص شده است . به علل زیر بتن مگر در زیر فونداسیونها لازم است .

 

 

 

  • برای آنكه بتن اصلی با خاك مخلوط نشود .
  • برای آنكه خاك آب بتن اصلی را نمكد و كیفیت آن را تغییر ندهد .
  • برای آنكه یك سطح صاف و سفت جهت گذاشتن قالب و آرماتورها در تراز معین زیر فونداسیونها داشته باشیم این بتن ضروری است .
  • چون ابعاد این بتن را نسبت به فونداسیونها از هر طرف به اندازه 10 , 15 , 20 زیادتر اجرا كرده ایم اگر احیانا در امتداد محورها در پیاده كردن اولیه اشتباه رخ داده باشد كه بعدا متوجه می شویم می تواند فونداسیون بر روی بتن مگر قدری جابجا شود و نیازی به عملیات اضافی و تعطیلی كار نباشد           

 

 

 

6- پیاده كردن محورهای ساختمان روی بتن مگر :

 

 

 

بعد از گرفتن بتن مگر محورهای اصلی را باید بر روی آن منتقل نمود تا قالبها بر مبنای آن محورها گذاشته شود و آرماتورها بر مبنای آن محورها قرار بگیرند و آرماتورهای ریشه ستونها كه در ساختمان اسكلت بتنی در فونداسیونها قرار می گیرند تا بعد آرماتورهای ستونها به آنها بسته شده و بتن ریزی می گردند تا اتصال ستون بتنی و فونداسیون عملی گردد . در ساختمانهای فلزی نیز به منظور صحت قرارگیری آكس صفحه در آكس فونداسیون از این محورها استفاده می شود . برای این منظور با طناب كشی در امتداد محورها در دو تابلوی مقابل هم و به وسیله آویزان كردن شاغول و یا بوسیله دوربین ابتدا و انتهای محور را با میخ چوبی و یا بر روی بتن مگر بوسیله ماژیك مشخص می كنیم و بعد طناب پنبه ای را به ارزانترین رنگ آغشته می كنیم و بعد دو كارگر یكی ابتدای طناب دیگری انتهای آن را ما بین این دو نقطه گرفته كاملا می كشند تا سفت قرار گیرد سپس با دو انگشت طناب را كشیده و رها می كنیم كه حاصل آن خطی راست در امتداد آكس ساختمان است این عملیات را روی محورهای دیگر هم پیاده می كنیم با در دست داشتن این محورها اجرای مراحل بعدی امكان پذیر است .

 

 

 

7- استفاده از دیوارهای مانع :

 

 

 

چون ایجاد شیب مورد لزوم موجب كار اضافی برای حمل خاك بیشتر به خارج و انتقال مجدد آن بعد از ساختن دیوار مورد لزوم به پشت دیوار می باشد لذا برای جلوگیری از پرداخت هزینه بیشتر و عدم انجام كار اضافی در موقع گود برداری در زمینهای سست بعضی وقتها در صورت امكان اقدام به ایجاد دیوارهای مانع می نمایند كه در اینجا از نوع چوبی می باشد .

 

 

 

8- پیاده کردن محل پی ها و شناژها و آرماتور گذاری :

 

بعد از این مرحله بر حسب اینكه پی از چه نوعی باشد مطابق با نقشه آرماتور چینی صورت می گیرد . آرماتور چینی در پی های منفرد به این صورت انجام می گیرد كه تك تك پی ها از روی نقشه دقیقا مطالعه شده و طول آرماتور ها و شماره آرماتور ها دقیقا مشخص می شود ( تمامی آرماتورها در  ساختمان های بتنی آجدار می باشد ) سپس بوسیله قیچی و آچار های مخصوص مطابق نقشه آرماتور ها را بریده و خم می كنند . برای پی های منفرد یك ردیف آرماتور به صورت شبكه ای در زیر فونداسیون قرار داده می شود كه آرماتور های هر ردیف شبكه را به وسیله سیم مفتول ( نمره 4 یا 6) به آرماتور های ردیف دیگر شبكه متصل می شود . به دلیل اینكه مقاومت فشاری بتن خوب بوده و مقاومت كششی آن در حد مطلوب نمی باشد و با توجه به اینكه در پایین پی منفرد كشش اتفاق می افتد لذا شبكه آرماتور را در پایین قرار می دهیم . همچنین از شناژ هایی هم ، جهت اتصال فونداسیون های مجاور به هم استفاده می كنیم . علت اجرای شناژ این است که پی ها به هم متصل شده و در مقابل بارهای افقی مانند باد و زلزله ایمن شوند. باید توجه داشت که هر پی باید حداقل توسط دو شناژ عمود بر هم مهار شود. در صورتی كه یكی از فونداسیون ها در محیط اطراف ساختمان قرار گیرد شناژی كه برای اتصال این فونداسیون به فونداسیون دیگر كه در محیط نیست به كار می رود قویتر از بقیه شناژ ها انتخاب می شود. این اقدام بدان علت است که چون ستون وارد بر این پی های محیطی به دلایل مع

قیمت فایل فقط 5,000 تومان

خرید

برچسب ها : کارآموزی و پروژه- اصول و روشهای اجرای ساختمانهای فلزی , اجرای ساختمانهای فلزی،کارآموزی و پروژه،سازه های فلزی،ساختمانهای فلزی،عمران،معماری سازه فلزی،ساخت ساختمان فلزی،اجرای سازه فولادی، سازه های فلزی،کارورزی ساختمانهای فلزی،ساختمان فلزی،اجرای سازه های فلزی , پروژه , پژوهش , مقاله , جزوه , تحقیق , دانلود پروژه , دانلود پژوهش , دانلود مقاله , دانلود جزوه , دانلود تحقیق

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 4728
  • کل نظرات : 22
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 13
  • آی پی امروز : 10
  • آی پی دیروز : 89
  • بازدید امروز : 138
  • باردید دیروز : 375
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 5
  • بازدید هفته : 138
  • بازدید ماه : 3,159
  • بازدید سال : 84,290
  • بازدید کلی : 1,386,015